State of the nation i den danske spilbranche
Baggrundsrapport om rammevilkår, forbrug og økonomi for den danske spilbranche.
Digitale spil på mobil, tablet, computer eller konsol bliver mere og mere populære. Udvalget af spil bliver løbende større og kvaliteten bedre. Der er spil til alle målgrupper, yngre som ældre.
Ingen andre underholdnings- og kulturprodukter engagerer sit publikum gennem interaktivitet i samme grad som spil. Spil rummer uendelige muligheder og er i høj grad fremtidens underholdnings-, kultur- og læringsmedie.
Samtidigt vokser den danske spilbranche og modnes gradvist i takt med, at kompetenceniveauet stiger, og der høstes erfaringer fra store danske spilsuccesser som Subway Surfers, Hitman og Deep Rock Galactic. Branchen omsætter for mere end 3 mia. kr. om året og beskæftiger knap 1000 årsværk.
I denne rapport redegøres for hvor meget spil fylder i danskernes kulturforbrug, og hvordan økonomien i spilbranchen har udviklet sig de seneste år. Dernæst peger rapporten på rammevilkår, som udfordrer spilbranchens veje til øget vækst. Rapporten er ikke en dybdegående analyse, men tegner et overordnet billede af "State of the Nation” i spilbranchen.