Væksten drives af en stærk spilbranche
Årets udgave af Danske Indholdsproducenter er ude nu, og rapporten understreger, at der er en meget positiv udvikling i gang på tværs af hele branchen. I alt 653 selskaber indenfor film, tv, reklamefilm, digitale spil og interaktive produktioner omsatte i 2019 for 6 mia. kr., eksporterede for knap 2 mia. kr. og beskæftigede 4.305 årsværk.
Særligt spilbranchen har vækst i omsætning og eksport - i 2019 omsatte den danske spilbranche for 1,32 mia. kr, og det er en vækst på 15% i forhold til året før og det højeste der nogensinde er målt for branchen herhjemme. Eksporten i spilbranchen tager også et stort hop opad fra 524 til 924 mio. kr., hvilket er en stigning på ikke mindre end 76% i forhold til året før.
Og også på tværs af hele branchen - film, tv, spil, reklame og interaktiv - er udviklingen positiv:
- Antallet af virksomheder stiger med 80 i perioden 2018 til 2019. Det svarer til en stigning på 10%.
- Antallet af årsværk stiger med 9%.
- Omsætningen stiger med 2% - til sammenligning steg omsætningen med 12% fra 2017 til 2018 efter at have ligget helt stabilt fra 2016 til 2017.
- Eksporten stiger med 34% i forhold til året før.
Antal virksomheder er baseret på CVR-numre, og det afspejler ikke nødvendigvis det reelle antal selskaber i branchen, da et selskab eller en koncern kan have flere CVR-numre. Derfor har vi i år tilføjet et nyt nøgletal: antal selskaber. Det giver et mere nuanceret billede af branchens sammensætning og selskabernes konstruktioner. Som noget nyt indgår nu også tal om dansk/udenlandsk ejerskab og om den geografiske fordeling af branchens aktiviteter. Endelig er kategorien "interaktiv" ny - den dækker over de virksomheder, der producerer læringsspil, XR mv.
Her under corona-krisen, hvor medieforbruget eksploderer, har vi set, at film, tv og spil er vigtige kulturformer for danskerne, men kulturen er også et erhverv eller en industri, der faktisk fylder ganske pænt i landskabet, og som har vækst i både omsætning, eksport og beskæftigelse. I Danske Indholdsproducenter dykker vi ned i tallene bag kulturbrancherne.