Umami Games - et godt miks af kreativitet og data

"Det er meget sjovere at have sit eget spilstudie!", siger Riley Andersen til spørgsmålet om, hvorfor hun har valgt at lave sit eget selskab frem for at være ansat hos andre. "Du får lov at bestemme det hele, få indflydelse på alle aspekter af spiludvikling og så bliver vi kanonrige, når vi sælger Umami Games engang". Mød Riley Andersen, der netop har meldt sit selskab Umami Games ind i Producentforeningen.

This describes the image

Hvad er visionen for din virksomhed? 
Umami Games laver data-drevne cosy-casual mobilspil! Vores vision er at lave et kreativt powerhouse i norden, som mikser kreativitet og data og skaber nye fede spiloplevelser! I 2021 underholdt vi +12 millioner spillere, byggede en badass data backend og spilmoduler, så vi nemt og hurtigt kan masseproducere cosy-casual mobilspil. Vi glæder os til at underholde endnu flere i 2022!  

Hvor stammer navnet på din virksomhed fra?
Umami er en smagsingrediens, man ikke bare kan tilføje til maden som fx salt. For at skabe Umami skal man mikse flere forskellige ingredienser for at skabe en ny unik madoplevelse. Sådan er det også med Umami spil. Vi mikser og matcher forskellige spilelementer og skaber nye unikke mobiloplevelser. Det er kendetegnet ved vores navn, vores identitet og vores spil – unikke spiloplevelser skabt gennem et godt miks af kreativitet og data. Fordi det fortjener vores spillere – unikke data-drevne spiloplevelser!

Hvad er din seneste produktion – og hvorfor valgte du lige det projekt? 
Vi har lavet over 75 spil i 2021. Vi masseproducerer spilprototyper, tester dem på brugerne, og går så kun videre med de spil som spillerne er vildest med. Vores seneste produktion Oneliner.io er et multiplicer, tegnespil hvor man i en linje/stroke skal tegne forskellige objekter fx en lås. Den som er hurtigst, vinder runden, og den som først vinder 10 runder, vinder turneringen.

Vi lavede oneliner, fordi tegnespil trender i USA, så vi ville lave en multiplayer oplevelse med tegning som spilmechanic som ikke er set før på markedet. Vi har også lige udgivet Draw The Rest, som er et tegnekonkurrence spil, hvor man skal tegne resten af en tegning og stemme på hinandens tegninger.
 
Hvad er du i gang med nu? 
Vi er ved at forberede os på et nyt kapitel. Vi skal selv udgive spillene i fremtiden, hvor vi tidligere har fået hjælp til skalering af spil i USA og Kina. Så nu står den på markeds research, mapping af spilleradfærd, køberadfærd, mapping af spilfeatures, så vi ved alt om brugerne indenfor cosy-casual genren. Ideen er, at vi skal til at lave mere målrettede spil indenfor nogle færre genrer. Gerne spil som folk bruger penge i, fremfor spil hvor folk kun vil se reklamer. Udover det er vi ved at udvide holdet og lave pitchdeck, så vi kan rejse seed/series A i løbet af de næste 6 måneder.   

Hvad er den største udfordring for dit selskab lige nu? 
Vores største udfordring er skiftet fra at arbejde med publishere til selv at skulle udgive spillene. Det har krævet at vi er omstillingsparate, tilpasser os til det nye mobillandskab og analyserer spil mere holistisk end før. At finde og sammensætte det rigtige team er også en udfordring, men det går stille og roligt fremad.

Hvad er den største udfordring for branchen generelt? 
Ændringer indenfor privacy i mobilbranchen. ATT har gjort det sværere at lave data-drevne mobilspil på ios, tracke brugerrejsen og rejse penge. Kun de bedste og mest data-drevne vil klare sig i det nye mobillandskab. Heldigvis for Umami, er vi super data-drevne og har knivskarpt fokus på at optimere spiloplevelser gennem rapid development og early testing. Med ATT og Apples ekstra privacy er alt held udryddet, det handler 100 % om skills, data og eksekvering.

Hvad har været din største succes?
ABC Runner, som lå nr. 1 på US store for præcis et år siden. ABC runner var mere downloaded end TikTok en dag sidste år, og har over 11 millioner downloads i alt.

Hvis du skal give et godt råd til en af aktørerne i den danske spil-branche, hvad skulle det så være?
Brug mere data! Knæk koden til at optimere dine chancer for succes. Test markedet, målgruppe og koncept før du bruger lang tid på et projekt. Jeg tror på man kan gøre samtlige aktører i den danske spil-branche mere data-drevet. 

Kan du sætte ord på hvad der gør denne branche til noget særligt? 
Kreativiteten og volumen af den underholdning vi laver. Vi er 7 på vores team og vi har underholdt over 2 gange Danmarks befolkning i 2021. Det ret vildt at tænke på hvor mange dages underholdning det er! For os er det unikke at arbejde med mennesker og lave kreativ underholdning i et globalt marked, som gør det både spændende og udfordrende at tage på arbejde hver dag.

Hvorfor har du valgt at lave dit eget selskab i stedet for at være ansat i et andet selskab? 
Fordi det er meget sjovere at have sit eget spilstudie! Du får lov at bestemme det hele, få indflydelse på alle aspekter af spiludvikling og så bliver vi kanonrige, når vi sælger Umami Games engang. For mig giver det ikke mening at arbejde for andre, så længe jeg selv har en vision og netværket til at rejse penge. 

Hvad er baggrunden for at du melder dig ind i Producentforeningen nu?
Vi er nået en størrelse, hvor det giver mening at være en del af et netværk af andre ambitiøse kreative selskaber i Danmark. Jeg tror på vi kan være data-stemmen i Danmark, som jeg synes har manglet i den danske branche udover Tactile Games.
 

Opdateret 28. mar 2022

Vil du vide mere?