To store juleønsker
Filmaftale, kulturbidrag, institut for spiludvikling... - 2023 har budt på store og vigtige milepæle, men de internationale konjunkturer presser stadig branchen hårdt. Derfor har vi skrevet et par ting på ønskesedlen her op til jul.
Med medieaftalen, filmaftalen, en ekstrabevilling på finansloven på 40 mio. kr. og vedtagelsen af et selvstændigt institut for spiludvikling, er de fleste brikker i et meget travlt år ved at være på plads. Nu mangler vi de sidste formuleringer i public service-aftalerne med henholdsvis DR og TV 2 og ikke mindst den endelige vedtagelse af loven om kulturbidrag. Så kender branchen stort set vilkårene for de næste års produktion.
Producentforeningen er rigtig glade for filmaftalen og ekstrabevillingen, som sikrer en nødvendig mellemfinansiering til dansk film, indtil pengene fra kulturbidraget får effekt i 2025.
Filmaftalen rummer mange positive elementer, først og fremmest naturligvis kulturbidraget, men også at DR og TV 2 igen får en klar økonomisk forpligtelse til at investere økonomisk i dansk film og en tydeligere og mere logisk arbejdsdeling mellem Det Danske Filminstitut og de to regionale filmfonde. Det er også meget positivt og fremadskuende, at aftalen igangsætter en række nødvendige analyser af fremtiden for dansk film – noget der stod højt på Producentforeningens ønskeseddel.
Aftalerne er resultatet af en sjældent stærk kulturminister og opbakning fra mange partier, der vægter kulturpolitik højt. Det er dejligt og lover godt. Det er også meget nødvendigt. TV- og filmbranchen er ramt af en voldsom krise, og de brede politiske aftaler om rammevilkårene på området får selvfølgelig en stor og positiv betydning. Men end ikke en stærk kulturminister og brede politiske aftaler kan ændre på konjunkturerne. Omsætning i reklamemarkedet falder for 3. kvartal i træk, og det har direkte effekt på investeringslysten hos de kommercielle tv-stationerer, og på fiktionsområdet lider branchen voldsomt under Viaplays totale stop for investeringer i tv-serier.
Oven i de ulykker flytter streamingtjenesterne i stigende grad investeringer over mod sportsrettigheder – noget der ikke gavner omsætningen i vores branche. Hverken producenter eller politikerne kan stille meget op mod internationale konjunkturer. Men en samlet branche og politikerne kan arbejde for at gøre det mere attraktivt for nye tjenester at investere i dansk indhold. Så selv om det er lidt tidligt, har Producentforeningen to store juleønsker:
Det første ønske er, at streamingtjenester som Amazon Prime, Disney+, SkyShowtime og andre for alvor begynder at investere i dansk indhold. Det forudsætter, at branchen kan tilbyde attraktive vilkår, så omkostningerne gør os konkurrencedygtige.
Det andet ønske er, at politikerne i 2024 indfører produktionsrabatter herhjemme. Danmark og Luxemburg er lige nu de to eneste europæiske lande uden produktionsrabatter, og vores to nære konkurrenter, når det gælder streamingtjenesternes investeringer - Norge og Sverige - har en markant konkurrencefordel, fordi de netop tilbyder produktionsrabatter ved investeringer.
Talrige europæiske undersøgelser dokumenterer, at produktionsrabat er en god forretning for staten, fordi de tiltrækker omsætning, skaber beskæftigelse og dermed skatte- og afgiftsindtægter til selvsamme stat.
Producentforeningens sætter arbejdet med at få produktionsrabatter på næste års opgaveliste. Det bliver et af de store indsatsområder, som kun kan løftes sammen med hele branchen.