Pluto TV lanceres i Danmark
Streamingkrigen raser både i Danmark og internationalt, hvor tjenesterne kæmper om forbrugernes gunst. Mens nogle tjenester hæver priserne og tilbyder stadig mere eksklusivt indhold, går andre nye veje med reklamefinansierede abonnementsmodeller og endelig er der FAST-tjenesterne (Free Ad-supported Streaming Television); et fænomen, der endnu har til gode at slå igennem herhjemme. Det nyeste skud på streaming-stammen i Danmark lanceres torsdag den 18. maj – det er Pluto TV, der bliver gratis tilgængelig for alle med en browser, fungerer uden login og streamer indhold afbrudt af reklamer.
På bare halvandet år er det lykkedes Disney+ at engagere 30% af danskerne, og nu står Pluto TV klar i kulissen til at gøre dem kunsten efter. Selvom Pluto måske giver associationer til Disney, er der dog tale om to helt forskellige tjenester, hvis tilbud og forretningsmodel adskiller sig markant fra hinanden.
Pluto TV er alt andet end en traditionel SVOD-streamingtjeneste, som vi kender det fra fx Disney+, Netflix og Viaplay. Pluto TV er en reklamefinansieret international aggregator, der samler indhold på tværs af broadcastere og andre aktører i form af lineære tv-kanaler og on demand. Tjenesten giver adgang til 70+ forskellige kanaler på traditionel flow-tv-vis, hvor man hopper ind på kanalen og ser med, mens programmerne sendes. Kanalerne varierer fra genrebårne kanaler som fx Pluto TV Comedy eller Pluto TV Actionfilm, samt kanaler med eksempelvis tech- eller børneindhold. Ligeledes findes en række kanaler med internationale programserier – fx har Pluto TV en kanal, der udelukkende sender afsnit af Gordon Ramsay-programmet Hells Kitchen, mens en anden kanal viser retsmediciner-dokumentarserien Dødens Detektiver i døgndrift. I Danmark tilbydes også kanaler med danskproducerede programserier. Her får Familien fra Bryggen, Paradise Hotel eller Masterchef hver sin kanal, hvor programmernes sæsoner ligger i rotation 24/7. Udover ”flow-kanalerne” tilbyder Pluto TV mere end 5000 film og serier on-demand – denne sektion vil primært bestå af indhold fra Viafree, som man kender det i dag. For bag Pluto TV står Paramount Global (det kommende SkyShowTime) og NENT, der som bekendt sidder på Viaplay og gratistjenesten Viafree, og sidstnævnte morpher nu til Pluto TV.
Man kan tilgå Pluto TV helt uden tilmelding eller login – og i bytte for det gratis indhold må man som bruger leve med reklamepauser både mellem programmer og midt i programafviklingen. Pluto TV er således en fuldstændig reklamefinansieret aggregator, der samler indhold – også kaldet FAST-service: Free Ad-supported Streaming Television. Dermed lægger forretningsmodellen sig op ad noget der ligner de kommercielle udbydere af flow-tv. Pluto TV har meldt at de fortsat er på udkig efter mere indhold og nye partnere; og der er åbenhed for forskellige økonomiske modeller i samarbejdet.
Pluto TV blev grundlagt i USA i 2014 og opererer i dag i 26 lande. Med 64 million aktive brugere om måneden er Pluto TV den førende FAST-tjeneste på verdensplan med mere end 800 live kanaler på tværs af USA, Sydamerika og Europa. Men der er også andre FAST-tjenester og AVOD-platforme, som måske snart ser dagens lys herhjemme – herunder Xumo fra ComCast, TUBI fra Fox og IMDBTV fra Amazon. Så det bliver spændende at følge med i om danskerne er klar til at tage disse nye gratistjenester i brug – noget tyder på, at der er en vis interesse, viser en ny måling fra analysebureauet Wilke. Ifølge målingen mener knap halvdelen af forbrugerne, at det er sandsynligt at de vil lukke gratistjenesterne ind i deres portefølje af tjenester. Læs mere om forbrugerudviklingen på streamingmarkedet her.
Kilder:
Wilke 2022 og PlutoTV på Copenhagen FutureTV Conference 7. april 2022.