“Hvorfor ikke inspirere seerne til at blive mere klimabevidste?”
Produktionsholdet bag TV2’s ‘Sommerdrømme’ lader bæredygtighed fylde på skærmen, når deltagerne bygger og indretter. Med underholdning kan man inspirere den brede seerskare til klimabevidsthed, mener producent Josephine Mathisen. I serien med cases, der skal inspirere til at arbejde med den grønne omstilling, ser vi denne gang på indholdet. Artiklerne ligger i fuld længde på bftp.dk
Deltagere, der dyrker upcycling og genbrug, dommere, der fremhæver de klimavenlige valg og et produktionshold, der bliver stadig mere bevidst om at minimere ressourcespild. Programmet ‘Sommerdrømme’ på TV2, hvor fire makkerpar med håndværkersnilde skal skabe deres drømme sommerhus, har fået et bæredygtigt tvist, og seerne får nu en dosis grøn inspiration.
Det stigende fokus på bæredygtighed er båret frem af både produktionshold og deltagere, fortæller producent hos Strong Productions, der står bag Sommerdrømme, Josephine Mathisen.
- Det er noget, både vi og deltagerne bliver stadig mere optaget af. Programmet skal jo i forvejen inspirere, så hvorfor ikke inspirere til at blive mere miljø- og klimabevidste? Vi skal tænke programmet ind i tidsånden, siger Josephine Mathisen.
Deltagerne på Sommerdrømme, som er mennesker med kreativ sans og hænderne skruet rigtigt på, bruger byggematerialer og maling for at konkurrere om at vinde et sommerhus. Førhen dikterede konkurrencens regler, at de ikke måtte genbruge eksempelvis malingrester fra ét rum til et andet. Det er lavet om.
- Tidligere kunne en hel bøtte maling blive konfiskeret, hvis den var til overs, og så skulle der købes nyt til næste rum. Det gav jo ingen mening, og vi kunne ikke bære at se på, at god brugbar maling bare røg ud. Så nu må de gerne genbruge og kan samtidig vise, hvordan man på en kreativ måde kan bruge materialerne op og få meget ud af dem, siger Josephine Mathisen.