Grøn forandring hos Mastiff: “Det er efterhånden svært at være sur på bæredygtighed”
Vild med Dans er blevet bæredygtighedscertificeret. Små skridt, dialog og frihed til at tænke selv har kendetegnet processen mod det grønne stempel, fortæller produktionsleder hos Mastiff, Mads Enemark. Dette er første artikel i en række af cases, der forhåbentlig kan inspirere producenterne til at komme i gang eller videre med den grønne omstilling. Artiklerne ligger i fuld længde på bftp.dk
Som den første live-produktion i Europa kan Vild med Dans og Mastiff smykke sig med bæredygtighedscertifikatet: ‘Green Film.’ Rejsen mod udmærkelsen startede allerede i 2019 - inden corona. Den blev kickstartet af et pres fra toppen.
“Det var Banijay koncernen, som vi er ejet af, der ønskede green managers i deres selskaber - og altså at man gjorde en større indsats for at skabe mere bæredygtighed,” fortæller produktionsleder hos Mastiff Mads Enemark.
Og da også TV2 gerne ville have bæredygtighedscertificeret deres store tv-formater, kom der skred i tingene. Mads Enemark kalder presset udefra for “kærkomment.”
“Det er essentielt, at der kommer et pres. Det er en kulturforandring, som vi gerne tager ansvar for, men som også kan være svær. Så det er afgørende, at det får opmærksomhed fra ledelsen og fra kunden. Så sker der noget,” siger han.