“Fake it till you make it” er noget, vi kvinder kunne lære lidt af

Kate Kagawa, producer og partner i KIND og med i Producentforeningens bestyrelse og executive udvalget for The TRUE Award, er imponeret over det høje kunstneriske og kreative niveau blandt årets nominerede film.

This describes the image

- Jeg synes, det er flot, at så mange har indsendt bidrag, især når vi er et lille land. Niveauet er generelt højt, og det anerkendes også internationalt. Særligt i betragtning af de økonomiske udfordringer, vi står overfor i branchen, sammenlignet med mange andre lande. Det, som gør os unikke, er, at vi stadig formår at opretholde en høj kvalitet, selv med begrænsede ressourcer. Vi er gode til at få tingene til at ligne en million – også selvom budgetterne ofte er langt lavere end for eksempel i Tyskland. Kunderne får virkelig meget for pengene herhjemme.
 

Kønsstereotyper stadig dominerende
Når man ser nærmere på andelen af kvinder blandt de nominerede i kategorierne instruktør (16 % kvinder), manuskriptforfatter (22 %), AD’er (24 %) og producer (61 %), er Kate mindre imponeret – og heller ikke overrasket.

- Jeg er glad for at se, at der er mange kvindelige producere blandt de nominerede, men den skæve kønsbalance i andre roller skyldes, at nøglepositioner i reklamebranchen stadig i høj grad er besat af “midaldrende hvide mænd", og det har været sådan i mange år. Når ledelsen overvejende består af mænd, er det svært at ændre det længere ned i organisationerne. Vi mangler simpelthen det kvindelige perspektiv, konstaterer Kate.

- Det handler også om, at vores branche er så netværksbaseret. Det er svært at komme ind, hvis man ikke har et stærkt netværk, og det er desværre ofte domineret af mænd. Når en kreativ skal vælge en instruktør, ser vi en meget skæv fordeling. Der findes mange dygtige kvindelige instruktører, men vi kæmper stadig med stereotype opfattelser af, hvad kvinder kan lave. Kvinder bliver ofte valgt til reklamer, der omhandler børn eller følelser, fordi der er en indgroet 
forestilling om, at det er dét, de er bedst til.

Kate påpeger desuden, at det bliver problematisk, når "woman empowerment"-briefs ofte er skrevet af mænd, som forsøger at fortolke, hvad kvinder tænker og bekymrer sig om.

- Jeg kan godt forstå, at kvindelige instruktører bliver irriterede over at blive valgt til den slags projekter og gerne vil udfordre de forudfattede opfattelser.


Mentorordninger frem for kvoter
Kate er ikke tilhænger af kvoteordninger som den svenske model ”3:1,” hvor man skal indhente en pitch fra mindst én kvinde i hver budrunde.

-Jeg tror mere på mentorordninger, hvor vi hjælper nye talenter ind i branchen. Jeg selv har haft stor glæde af at have stærke, kvindelige mentorer, som jeg kunne spørge til råds, da jeg var ny i branchen."

- Vi kvinder kunne også godt tage lidt ved lære af mændenes tilgang – 'fake it till you make it.' Jeg kunne selv have haft gavn af det tidligere, i stedet for at tænke: "Det er jeg nok ikke god nok til, for jeg har ikke prøvet det før".


Engagement i Producentforeningen
Kate har været i reklamefilmbranchen i flere år og har valgt at engagere sig i Producentforeningens arbejde, både i bestyrelsen og executive-udvalget for The TRUE Award.

- Ellers ville jeg nok bare sidde og brokke mig bag tastaturet, og så tænkte jeg, at jeg hellere ville gå ind og se, om jeg kunne gøre en forskel. The TRUE Award er en vigtig pris, fordi det er en mulighed for at fejre dem, som har gjort noget ekstra godt.

- I årets jury har vi forsøgt at få nye folk ind ved at ryste posen så det ikke altid er de samme som bliver valgt. Vi har ikke indflydelse på voteringen, men vi har arbejdet på at få flere nye ansigter med. Målet var, at det ikke kun skulle være dem, der lavede mange indsendelser, som også skulle vurdere filmene. Årets jury fortjener uden tvivl et stort skulderklap for deres vigtige bidrag, både gennem deres arbejde i juryen og deres indsats i branchen generelt.
 

Prisens betydning for netværk og talenter
Kate understreger, at reklamebranchen er styret af netværk, og derfor er det vigtigt at have et sted, hvor ansatte kan mødes. The TRUE Award er en vigtig årlig event, der samler branchen.

- Jeg husker selv, da jeg var ny i branchen, og hvordan prisuddelingen var en god måde at lære folk at kende. Prisen er vigtig både for nye talenter og dem, der har været i branchen i mange år. Det er en mulighed for at møde gamle og fremtidige kolleger.
 

Satse på nye talenter i en tid med stramme budgetter
En TRUE Award kan være afgørende for nye talenter, og Kate påpeger, at de økonomiske udfordringer ofte får branchen til at blive mere forsigtig. Men den nuværende situation giver også en unik mulighed for at satse på unge talenter.

- Hvis budgetterne bliver strammere, kan man ikke altid hyre en high-end instruktør. Så bliver man nødt til at satse på unge talenter, uanset køn. Det er vores ansvar at finde og introducere nye talenter til branchen, ellers risikerer vi at sidde fast i gamle rutiner. De unge er dygtige til at skabe indhold på nye platforme som TikTok, og vi kan lære meget af dem.


Symbiosen mellem film og reklamefilm
Kate påpeger, at synergien mellem filmbranchen og reklamefilmbranchen er blevet stærkere i takt med, at flere talenter søger arbejde i begge brancher. Reklamefilm har i mange år været et sted, hvor filmskabere kan eksperimentere med visuelle teknikker og fortællestile, som senere også kan bruges i spillefilm. Omvendt kan det kunstneriske og narrative fokus fra spillefilm også bringes ind i reklamefilm, hvilket skaber en gensidig udvikling mellem de to felter.

- Vi danskere har altid været gode til at udnytte udfordringer. Tænk bare på Dogme-bølgen – det var et modspil til Hollywood, hvor vi fandt vores egen måde at skabe noget nyt på. Den slags innovation skal vi have mere af, og jeg glæder mig til at se, hvad fremtiden byder. Jeg tror ikke nødvendigvis, at fremtiden vil byde på en kønsfordeling, der er 50/50. For mig handler det mere om, at vi skaber en branche, hvor alle, der har lyst og talent, får muligheden for at være en del af den, uanset køn. 

-Vi skal skabe en mere rummelig og inkluderende branche, hvor det kreative og kunstneriske potentiale bliver det afgørende, og ikke gamle strukturer eller forudfattede holdninger, konkluderer Kate.

Producentforeningen har udarbejdet en Guide til diversitet & inklusion i film- og tv-produktion

Opdateret 12. nov 2024