Et hektisk år er næsten slut

2023 har været et år med store sejre, men også med krise, konkurser og arbejdsløshed.

This describes the image

Om få dage sænker jule- og nytårsfreden sig forhåbentlig efter et hektisk år for vores branche. Et år hvor vi har oplevet store sejre med brede medie- og filmaftaler inklusiv et fornuftigt kulturbidrag og nu senest udspil til moderniseret ophavsretslov, der styrker både producenters og kunstneres position. Men bestemt også et år med accelererende krise, konkurser og arbejdsløshed.

At branchen står ved en udsat skillevej, illustreres tydeligt i Producentforeningens foreløbige rapport om danske indholdsproducenters omsætning i 2022. Rapporten er baseret på nye tal fra Danmarks Statistik, som viser forventet stigning i branchens omsætning på godt 1 mia. kr til 9,5 mia. kr og en eksportfremgang til hele 3,9 mia. kr. Det er fantastisk. 2022 bød på generel vækst – og især spilbranchen skiller sig igen ud med langt den største stigning på hele 18% i omsætningen. Her er forventningen, at omsætningen fortsat vil stige på trods af, at vi også her har set enkelte konkurser.

Men fremtidsudsigterne for film og tv er trods rekordtal i 2022 mildt sagt ikke gode. En grim kombination af faldende investeringer fra både streamingtjenester og traditionelt tv, politisk usikkerhed og ikke mindst Viaplays stop for indkøb af fiktion har ramt hårdt, og selv om den politiske usikkerhed om film og tv-branchens rammevilkår nu er væk med de brede aftaler, så ser krisen ud til at fortsætte ind i 2024.

Det bliver en kæmpeopgave for en samlet branche at få gang i investeringerne igen. Vi har meget lidt indflydelse på konjunkturerne og de strategiske beslutninger hos de internationale tjenester, men vi har til gengæld både en pligt til og mulighed for at påvirke vilkårene for deres investeringer i Danmark. En fælles indsats for at få indført en intelligent produktionsrabat i Danmark er et af de centrale værktøjer – men også bæredygtige aftaler med nye streamingtjenester som f.eks. Amazon Prime om rettighedsaftaler er afgørende for, at investeringshullet efter Viaplay fyldes ud, så branchen igen kan komme i arbejdstøjet.

I Producentforeningen er vi i gang, og vi tror på, at en samlet branche igen kan rykke ved tingenes tilstand. For mig personligt er 2024 – eller i hvert fald den første halvdel - min sidste som direktør i Producentforeningen, inden jeg trapper ned efter et langt og travlt arbejdsliv. Det har mildt sagt været en både spændende og interessant tid og jeg glæder mig til sidste runde.


Jørgen Ramskov
 

Opdateret 14. dec 2023

Vil du vide mere?