Et filmisk forandringsprojekt

En film med noget på hjerte er en kliché, men i sin meget personlige og stærke filmfortælling ”Fuld af kærlighed”, der havde biografpremiere 23. maj, har instruktøren Christina Rosendahl virkelig haft meget på hjerte. For Jonas Frederiksen har arbejdet med dette familiedrama været en markant udvidelse af den normale jobbeskrivelse som producer.

This describes the image

Foto: Henrik Lyngbo

- ”Fuld af kærlighed” har været helt anderledes at arbejde med, fordi den, i modsætning til vores tidligere film, baserer sig på et meget mere sårbart og personligt materiale fra Christinas egen opvækst, forklarer Jonas.

Men det som har gjort denne film til noget helt specielt, også for Jonas som producer på filmen, er ”forandringsprojektet”.

- Det opstod helt i begyndelsen i de indledende samtaler med filmkonsulent Silje Riise Næss, som har støttet filmen. Hun pointerede hurtigt, at hun var overbevist om, at virkelig mange pårørende kunne relatere til historien og identificere sig med karaktererne. De ville sætte pris på en film, hvor deres perspektiv og situation blev skildret, husker Jonas. 

Da han og Christina således blev bekræftet i deres idé, betød denne tidlige ”podning” hos filmkonsulenten, at det parallelle udviklingsforløb med både en filmisk fortælling og et aktivistisk forandringsprojekt blev etableret allerede fra filmens tidlige fødsel.

- I researchfasen afdækkede og mappede vi begrebet ”medafhængighed”. Vi undersøgte, hvad der var skrevet i journalistiske artikler gennem bl.a. Infomedia de seneste 10 år. Vi fandt ud af, hvor utrolig lidt, der var skrevet om begrebet. Det bekræftede os i, at emnet var underbelyst, hvilket gav os yderligere blod på tanden. Vores håb var, at filmen kunne indtage en position, som ingen havde beskrevet før – heller ikke på film, forklarer producenten. 

- Langt senere i klippefasen fik vi bekræftet i testvisninger, at mindst halvdelen af publikum kunne relatere direkte til problemet og identificere sig med karaktererne. Så filmens betydning og væsentlighed steg, jo mere den mødte et publikum. 

Jonas fortæller også, at jo mere de arbejdede med filmen, jo mere bevidste blev de om, hvilken eyeopener rollebeskrivelserne (fx heltebarnet) i en dysfunktionel familie, var for publikum. Det var oplevelsen af, at filmen havde givet publikum et sprog for noget, som de tidligere mere var i stand til kun at føle. 

Filmholdet brugte et AI responsmodelleringsværktøj, som de fodrede med synopsis og al deres researchmateriale til at generere budskaber om filmens svære tematik, som de efterfølgende testede gennem en kvantitativ undersøgelse med 1000 respondenter. 

-Vi fik generet hundredvis af budskaber i det bredest mulige resonansfelt; ex. kommercielle budskaber, salgstaktiske, oplevelsesmæssige og mere tematiske. Findingen var, at det var de menneskeskabte og alkoholtematiske budskaber, der appellerede mest, konstaterer Jonas.

Parallelt med det traditionelle, klassiske, kommercielle spor, hvor filmen bl.a. blev udvalgt til Biografklub Danmarks program, har holdet bag filmen planlagt og deltaget i en omfattende turné. Det erklærede mål med turnévisningerne har været at bryde med tabuet ved samtalens kraft og at få sprog- og begrebsliggjort familiedynamikker og søskenderelationer i familier med alkoholmisbrug. 

I samarbejde med flere organisationer har Christina og Jonas været vidt omkring bl.a. hos Folketingets socialudvalg. Formålet med den kommende ”En ”Fuld af kærlighed” debat om alkoholmisbrug og pårørende” på hovedscenen på Folkemødet fredag den 14. juni er at få udviklet og vedtaget en behandlingsgaranti for pårørende til alkoholmisbrugere. Jonas vurderer selv, at filmen har fået ekstraordinært meget presseomtale p.g.a. forandringsprojektet og det politiske arbejde.

- Takket være Line Bilenbergs eminente arbejde er det lykkedes, at få både den traditionelle omtale med det kulturelle fokus på det filmiske værk og interviews med instruktør og skuespillere og det samfundsmæssige og politiske perspektiv, understreger han. 

Jonas Frederiksen beskriver lanceringsstrategien som en tre-trins-raket:

1)    ”the big splash” som er den traditionelle, kommercielle markedsføring af filmen, Biografklub Danmark, PR, gallapremiere osv.
2)    ”the collateral damage” som er det politiske spor, hvor filmen positioneres som en, der faktisk har et brændende, vigtigt og aktuelt ærinde på hjertet. Et ærinde der skal gøres noget ved. Det har været primært PR drevet og understøttet af bl.a. sustain biografturnéen. 
3)    ”the perfect storm” som er det politiske mål om at få behandlingsgaranti til alle pårørende til alkoholikere. Det kulminerer i første omgang i forbindelse med Folkemødet. Og så kommer vi til at arbejde videre med forandringsprojektet i efteråret, hvor Danmarks nationale alkoholuge også vil komme til at danne rammen for det politiske arbejde og vores bestræbelser på at få filmen bredt involveret i det både forebyggende, oplysende og behandlende arbejde på området. 

Arbejdet med denne film rækker således langt udover det normale for en producer. På spørgsmålet om, hvordan de måler, om det har været den store ekstra indsats værd, svarer Jonas:

- Der er naturligvis den kommercielle succes og solgte biografbilletter i første omgang, hvor vi er rigtig glade for filmens åbning, som til trods for det fantastiske sommervejr følger sammenlignelige Biografklub Danmark titler. Forhåbentlig får den et langt liv i biograferne i sommer, hvor der ikke er andre nye, danske film på plakaten.

Jonas håber også, at denne film kan danne præcedens for andre, lignende film med en alvorlig tematik og bevise, at de også kan klare sig godt kommercielt. 

- I forhold til forandringsprojektet, så er et klart succeskriterium, at få politisk opbakning til en behandlingsgaranti til pårørende – og være tabubrydende ved at skabe et mere nuanceret sprog og forståelse for pårørendesituationen. Undervejs i researchfasen var jeg i dialog med Dansk Sprognævn og opdagede, at ordene ”medmisbrug” og ”medafhængig” ikke indgår i Retskrivningsordbogen. Så en helt konkret målsætning i forhold til at skabe et nyt sprog er; at få dem optaget i ordbogen, siger Jonas.
 
Afslutningsvis spørger vi Jonas, hvad hans råd vil være til andre producenter, som har film, der minder om ”Fuld af kærlighed”. 

- Det har kun kunnet lade sig gøre at lancere filmen på denne måde, fordi vi meget tidligt i arbejdet med filmen fik tilføjet to nye roller til A-holdet, nemlig impact producer Mette Bjerregaard og publicist Line Bilenberg. Deres arbejde og et ekstraordinær lanceringstilskud fra DFI (kr. 300.000) til det ambitiøse forandringsspor i lanceringen har været helt uvurderligt.  

Ifølge Jonas har PR arbejdet været dobbelt op med både det traditionelle filmkulturelle spor og forandringsprojektet. 

-Det som den kvantitative analyse har hjulpet med er, at vi faktisk ikke har været bange for at tale om filmens mere samfundsrelaterede og alvorlige tematikker. Man kunne jo godt tro, udfra en kommerciel tankegang, at det ville være bedst at pakke dem væk, fordi de ville skræmme publikum væk fra billetlugerne. Med testen viste netop, at det var de mere personlige og alkoholtematiske budskaber, der scorede højest i forhold til at vække folks nysgerrighed mod filmen. 

Opdateret 13. jun 2024

Vil du vide mere?