En bro ind i branchen

Filmbranchens Mentorprogram har ansøgningsfrist 1. april 2021, og vi har talt med to mentorpar fra 2020 om hvordan de hver især har oplevet det at være mentee og mentor og hvad mentorprogrammet har betydet for dem.

This describes the image

Den danske filmbranche kan være svær at komme ind i, blandt andet for udenlandske filmfolk, der kommer til Danmark. Det er en lille branche, der bygger på netværk og hvor alle kender alle. Derfor kan det føles ekstra vanskeligt at finde fodfæste, hvis man faktisk ikke kender nogen. Det kan Liora Notoadikusumo og Adrian Churruarin tale med om. De er begge født, opvokset og uddannet uden for Danmark og de er begge kommet til Danmark for at arbejde med film. De er også begge med i Filmbranchens Mentorprogram, som Producentforeningen er projektholder for. Mentorprogrammet sætter et nyt hold mentees i gang her i foråret, og i den anledning har vi talt med to mentees og med deres mentorer for at få deres ord på, hvad mentorprogrammet kan betyde.
 

Liora og Caroline

 

Liora Notoadikusumo er uddannet filmproducer fra den hollandske filmskole, og hun kom til Danmark i 2018: "På det tidspunkt hvor jeg søgte mentorprogrammet var jeg i praktik som industry coordinator hos Cphdox, og jeg var meget bevidst om, at denne her branche handler meget om netværk. Jeg vidste at jeg havde en anerkendt uddannelse som nok også ville blive anerkendt her i Danmark. Men jeg kendte bare ingen her i den danske branche". 


Lioras mentor er Caroline Eybye, der også er filmproducer, blot fra den danske filmskole: "Jeg synes selv, at jeg har haft nogle fantastiske mentorer undervejs i min filmopstart, både da jeg var producerassistent og mens jeg gik på filmskolen og også stadigvæk, så jeg synes at man har et ansvar når man når et vist niveau for at give læring videre, og åbne døre". 


Mentorprogrammet er en del af filmbranchens mangfoldighedsindsats, og målsætningen er at øge mangfoldigheden i branchen gennem at tilbyde et mentorforløb til filmfolk med udenlandsk baggrund eller med anden etnisk eller kulturel baggrund end dansk. Mentorkorpset består af erfarne filmfolk inden for alle funktioner. To gange om året kan man søge om at komme med i programmet som mentee, og på baggrund af ansøgningen og en samtale bliver mentor og mentee ”matchet” - sat sammen i par, så mentee får de bedste muligheder for at få glæde af mentorforløbet. Det er en af de mest erfarne mentorkonsulenter i Danmark, Lisa Ott, der står for samtaler og for at matche mentorer med mentees.  


Caroline og Liora mødtes kun fysisk to gange inden coronaen gjorde det svært at mødes. På de første møder handlede det mest om ansøgninger og om hvilke selskaber og hvilke producere, det ville være relevant at kontakte. Men efter sommerferien skete der noget. 


Caroline: "Lisa havde gjort meget ud af at forklare, at det ikke var meningen, at jeg skulle give Liora et job. Men det endte det så med. Jeg job undervejs og startede hos TrueContent Production, som gerne ville ansætte en assistent. Jeg havde anbefalet Liora til alle jeg kendte, og så tænkte jeg, at det er for dumt hvis jeg ikke anbefalede Liora her. Og så gjorde vi det trods alt sådan, at jeg ikke var med til samtalen så det blev mere neutralt. Men Liora gjorde det så godt, at der efter en halv time, kom en mail om, at Liora var blevet ansat. 
Det er rigtig godt, at der ikke ligger et ansvar hos mentor om, at der bliver skabt et job. Men jeg synes da, at man skal åbne så mange døre, som man kan. Der er mange døre, som det kan være svært at komme ind ad, hvis man kommer fra et andet land og prøver at komme ind i filmbranchen. Så det synes jeg klart, at man har et ansvar for som mentor. Man skal anbefale sin mentee videre og bruge sit netværk". 


Liora: "For mig har mentorprogrammet betydet rigtig meget for min karriere i Danmark. Jeg er super taknemmelig for det her. Også selv om jeg ikke havde været så heldig at få det her job. Da jeg kom hjem fra de første møder – altså jeg var så glad og det var jo før vi snakkede om et konkret job. Nu havde jeg faktisk fået fat i en hånd, der sagde ”Ok, lad os se hvad vi kan gøre”. "

 

This describes the image

Adrian og Charlotte

Adrian Churruarin er producer fra Argentina: "Jeg hørte om programmet på et møde for internationale filmfolk som blev afholdt af Mediadesken. Lisa matchede mig med Charlotte og det var det bedste der kunne ske for mig. Det afhænger rigtig meget af personen og af hvilke forventninger du har til programmet". 


Charlotte Pedersen er Adrians mentor. Hun har sit eget mindre produktionsselskab, New Era Production, og har tidligere været hos Zentropa: "Jeg synes at det er et godt initiativ. På Zentropa havde vi mange praktikanter og jeg har altid nydt kontakten. Det er vigtigt at finde ud af hvad folk har brug for og hjælpe hver enkelt i den rigtige retning. Det er en skam at Adrian og jeg kun har kunnet mødes personligt en enkelt gang på grund af corona. Vi fik de indledende guidelines til hvordan samtalerne kunne forløbe, men nu ringer eller skriver vi bare til hinanden". 


Adrian: "Ja, det er svært at komme ind i den danske filmbranche, men jeg tror ikke, at det er hårdere end i alle andre lande. Når du er udlænding er du ikke uddannet i landet og kender ikke så mange mennesker. Det er fælles for filmbranchen overalt i verden, at det ikke er et 9-17-job hvor man søger job via LinkedIn. Det handler om det projekt du har. Selvfølgelig var det hårdt i begyndelsen, men så begyndte jeg på at arbejde frivilligt for det Latinamerikanske Kulturhus med at koordinere filmvisninger i Cinemateket. Danskerne kender hinanden gennem skole og uddannelse, så når man kommer udefra og ikke er uddannet her, så er det vanskeligt. Men jeg tror ikke, at det er anderledes, end hvis en dansker for eksempel kommer til Argentina. Og her kan du faktisk komme i kontakt med mange indflydelsesrige mennesker. I Sydamerika ville det være umuligt". 
 

En af anbefalingerne til mentorforløbet er, at man begynder med at aftale, hvor ofte man skal mødes. Og det anbefales, at der ikke skal gå mere end seks uger mellem møderne. 


Adrian: "Vi er i kontakt med hinanden en eller to gange om ugen. Sidste gang i vinterferien. Og vi kan snakke om alting. Det er ikke kun denne mentor-ting. Det er meget venskabeligt. Og jeg håber, at det er gensidigt". 

Charlotte: "For nogle er det nok fint kun at mødes en gang om måneden eller sjældnere. Jeg har et sommerhus på Møn, og der er en historie dér med en forbindelse til Argentina, som vi sammen prøver at udvikle til film. Måske virker det, det må vi se. Der er en del research, og jeg taler ikke spansk, så det er dejligt, at Adrian er med. Som mentor er nysgerrighed er en god ting. At være nysgerrig og åben overfor den person, du møder ". 


Adrian: "Hvis du ikke er åben, så fungerer det ikke. Det gælder både for mentee og mentor. Som mentee skal du skubbe på. Du skal have dit eget projekt og du skal være klar over hvad du gerne vil have ud af din mentor. Hvis du ikke er åben for at få kommentarer eller kritik, så bliver det svært. Det handler om at få flere værktøjer og finde ud af hvordan systemet fungerer. Og det handler om forventninger. Hvis du forventer at din mentor skal skaffe dig et job, så er det svært. Og det er der nogen, der forventer". 

 

Læs mere om Filmbranchens Mentorprogram - og søg om at komme med, enten som mentee eller som mentor

Læs mere om filmbranchens mangfoldighedsindsats

Filmbranchens Mentorprogram er en del af filmbranchens mangfoldighedsindsats og retter sig mod talenter med multikulturelle rødder eller anden etnisk baggrund end dansk, som på den baggrund har oplevet udfordringer med at udvikle en karriere i den danske filmbranche. 

Alle filmbranchens faggrupper bag kameraet kan være med i mentorprogrammet både som mentorer og som mentees.

Opdateret 12. aug 2021

Vil du vide mere?