Det er sindssygt inspirerende, og det er en fordel, at vi har flere muskler sammen, selv om vi kører hvert vores produktions-setup. 

I dette dobbelte medlemsportræt fortæller Monica Hellström og Sara Stockmann om deres respektive selskaber og synergien ved at dele lokaler i Skindergade Filmhus.

This describes the image

Hvorfor flyttede I sammen?
Vi mødte hinanden for 20 år siden på en spillefilm, der nok har filmhistoriens mest kiksede titel (Humørkort-Stativ-Sælgerens-Søn) og har fulgt med i hinandens liv siden. Det virkede helt naturligt at skabe et nyt produktionshus for dokumentarfilm sammen – det var virkelig ikke noget, som vi behøvede at tænke længe over, da vi først havde ideen. 
 
Fortæl om jeres sted? 
Vi er flyttet ind i Skindergade 6 – et af de ældste huse i København. Her er vi ved at opbygge et nyt filmkollektiv, der blandt andet rummer unge talenter, der lige er kommet ud fra Filmskolen og de instruktører, som vi har haft samarbejder med i mange år. Vi deler lokalerne men kører vores egne firmaer parallelt. Vi var heldige at finde Skindergade Filmhus på det helt rette tidspunkt. Filmfolkene Kristian Foldager, Mathias Døcker og Laurits Flensted havde stedet, og der sad en del freelancere, men de savnede nogen, som de kunne drifte stedet sammen med - og det var vi klar på.   

Hvad er fordelen ved at bo sammen? 
Vi deler begge en kæmpe uudtømmelig kærlighed til dokumentarfilmen og elsker de tætte kunstneriske udviklingsprocesser med vores instruktører, hvor ideer formes og en film langsomt tager form. Det kan også være ensomt at være solo producer med det store økonomiske, juridiske og finansielle ansvar, der ligger bag hver film. Her er det fantastisk at have en god makker at dele problemer og opture med. 
 
Hvordan kan I bruge hinanden? 
Vi arbejder med et finansieringslandskab på dokumentarfilm, der altid har været foranderligt – vi arbejder begge med internationale co-produktioner. Det er sindssygt inspirerende at se hvordan den anden arbejder, og vi ser det kun som en fordel, at vi har flere muskler sammen, selv om vi kører hvert vores produktions-setup. 

Monica Hellström - Ström Pictures 

Hvad er visionen for din virksomhed, og hvad gør den unik? 
Jeg ønsker med Ström Pictures at fortsætte de tætte samarbejder, som jeg havde med de instruktører, jeg arbejdede med, og fortsætte med at producere kunstneriske og ambitiøse dokumentarfilm samt arthouse-film til både det danske og det internationale marked. 

Hvad er historien bag navnet på din virksomhed?
Det var virkelig svært at finde på navnet, men så kom jeg på at fjerne "Hell" fra mit efternavn og beholde "Ström," som jo meget smukt både betyder strøm (i vand) og energi. Som producer er denne energi helt afgørende for at drive både projekter og en virksomhed, så det syntes jeg var et godt navn. 

Hvad er din seneste produktion – og hvorfor valgte du lige det projekt?
Jeg co-producerede den franske dokumentarserie "Inside Kabul", der følger to afghanske kvinders liv siden Taliban overtog magten. Serien havde premiere på CPH:DOX i 2023 og vises snart på DR. Siden "Flugt" har Afghanistans geopolitiske situation og især kvinders rettigheder under Taliban optaget mig.

Hvad arbejder du på nu?
Jeg arbejder sammen med Cille Hannibal, Simon Lereng Wilmont, Jonas Poher Rasmussen, Olivia Chamby Rus og Ömer Sami, som alle har nye projekter i udvikling. Jeg har også to svenske co-produktioner i postproduktion; en dokumentarfilm og en fiktionsfilm. Begge forventes at være klar til foråret. Derudover har jeg, sammen med min tidligere kollega fra Final Cut for Real, Anne Köhncke, fået produktionsstøtte til en fiktionsfilm ved navn "Betlehem," som skal optages på Malta næste år.

Hvad er den største udfordring for dit selskab lige nu? 
Jeg har brugt det sidste halvandet år på at opbygge det rette fundament, finde de rigtige samarbejdspartnere og projekter. Jeg har skullet udvikle nye metoder til at vælge de rigtige projekter. Det har taget meget tid, ligesom det tager tid at opbygge et bæredygtigt selskab uden at knække halsen på det.

Hvad er den største udfordring for branchen generelt? 
Alle er pressede økonomisk, og det kan gøre det svært at vedholde bæredygtige virksomheder og fastholde talenter, hvilket skaber ustabilitet.

Hvad har været din største succes? 
Selvom jeg endnu ikke har haft en filmisk succes, er jeg utrolig stolt af at fortsætte samarbejdet med så mange talentfulde og dygtige mennesker, som på kort tid har fået stærke projekter i gang. Jeg er også meget taknemmelig for vores kontorfællesskab, som er et meget behageligt og inspirerende sted at møde ind hver morgen.

Hvad var din største fiasko? 
Jeg har heldigvis endnu ikke oplevet en fiasko.

Facts:
Hvornår blev virksomheden etableret? Den blev etableret i maj 2022.
Hvor mange ansatte er der? Udover mig selv, har jeg to freelance produktionsledere og en bogholder.
Hvilke produktionsområder fokuserer du på? Jeg fokuserer på dokumentarfilm og spillefilm.
Din baggrund – tidligere selskaber eller produktioner osv. Jeg arbejdede i 12 år hos Final Cut for Real og før det var jeg i 3 år på Upfront Films (tidligere Cosmo Doc). På Final Cut for Real producerede jeg filmene "A House Made of Splinters", "Flugt", "Skyggebarn", "The Distant Barking of Dogs" og "Forget me not". 
 

Sara Stockmann – Sonntag Pictures

Hvad er visionen for din virksomhed og hvad gør den unik? 
Da jeg etablerede Sonntag Pictures for 12 år siden, var tanken at skabe et slags ’boutique’ selskab - et mindre og fleksibelt set up med en stærk, kunstnerisk signatur, hvor jeg kunne samle mine ressourcer omkring den enkelte dokumentarfilm. Jeg havde lyst til at være tilstede i hvert projekt, fordi instruktørsamarbejdet og den kunstneriske udvikling interesserer mig. 

Hvad er historien bag navnet på din virksomhed? 
Jeg studerede som ung feminisme på universitetet i Amsterdam og stødte på bøger af Susan Sontag, en amerikansk aktivist, feminist og filosof, der var kontroversiel i sidste halvdel af 1900-tallet. Jeg kunne godt lide at læne mig op ad en stærk, kvindelig stemme og er fan af hendes kunstsyn: At den sanselige, sensuelle, næsten magiske oplevelse af kunst skal vinde over den mere traditionelle, der splitter form og indhold på en reducerende, kedelig facon. Hvis man overfører det på dokumentarfilm, så bliver instruktørens stemme og signatur nøglen til værket. 

Hvad er din seneste produktion – og hvorfor valgte du lige det projekt? 
Den sidste premiere var Jella Bethmanns "Inger & Det Dårlige Selskab", som vandt Nordic Dox Award på CPH:DOX i marts og efterfølgende er det mest sete DFI-finansierede dokumentarprojekt på tv i år. 
Jeg valgte projektet, fordi jeg kunne se en instruktør, der tidligt i sin visuelle research var ved at udvikle et sprog, som jeg ikke havde set før. Der var nogle muligheder, en råhed og autentisk stemme. Det var også midt i covid 19-årene, så jeg tænkte, at det nok var meget fornuftigt at kigge på danske historier mens mit projekt i Sydkorea og i USA lå helt stille p.g.a. rejseforbud. 

Hvad er du i gang med nu? 
Jeg har altid mellem 5-7 projekter i gang mellem udvikling og produktion. Jeg sidder aktuelt med topfinansieringen af en hybrid dokumentarfilm, "Hana Korea", en dokumentarfilm med fiktionsgreb, som jeg har udviklet med et sydkoreansk selskab Seesaw Pictures. Vi har sikret produktionsstøtte fra Danmark og Korea og starter optagelser Sydkorea i marts 2024. Instruktøren er danske Frederik Sølberg, og det er første gang at Seoul Film Commission har givet støtte til en ikke-koreansk instruktør. Det er sindssygt inspirerende at arbejde så tæt sammen med vores koreanske kollegaer. Vi deler en fælles kunstnerisk vision, men vi lærer hver dag noget af hinanden som producere. 

Hvad er den største udfordring for dit selskab lige nu? 
Der har altid været svært at finansiere dokumentarfilm, og det tager tid. For mig som producent kan jeg godt mærke, at jeg bliver udfordret på min tålmodighed. For det tager længere tid nu end før, og vores risiko som producenter stiger løbende. Jeg håber, at DFI og organisationerne lykkes med at sikre flere midler til dokumentarfilmen i det nye filmforlig. 

Hvad er den største udfordring for branchen generelt? 
Finansieringen fra tv er den største udfordring og den er alvorlig: Efter det forrige filmforlig røg DR og TV 2s økonomiske forpligtelse. Nu er DR og TV 2 kun forpligtet på antal, ikke økonomien. Dansk dokumentarfilm er i topklassen. Der er hentet 8 Oscar nomineringer hjem på kun 10 år, men den succes er i fare, hvis der ikke er politisk vilje til at sikre, at de danske tv-stationer støtter op om dansk dokumentarfilm.

I udlandet undrer de sig over, at dansk tv ofte ikke er med på vores store dokumentarfilm eller blot med på en minimal procentdel af budgettet. 

Hvad har været din største succes?
At jeg for 12 år siden åbnede mit eget dokumentarselskab med en baby på armen og en firårig i hånden. 

Og hvad var den største fiasko?
Der er masser af fiaskoer, men jeg har lært at tilgive mig selv for alle pinligheder, fejl og katastrofer og gå hurtigt videre. 

Facts: 
Hvornår er virksomheden etableret? I slutningen af 2011. 
Hvor mange ansatte er der?  Jeg har nogle freelance produktionsledere og assistenter og en bogholder. 
Hvilke produktionsområder fokuserer du på?  Jeg har et dybt crush på dokumentargenren, fordi den så elegant bevæger sig mellem virkeligheden, storytelling og visual arts. 
Din baggrund – tidligere selskaber eller produktioner etc. Jeg har siden 2005 produceret omkring 30 dokumentarfilm og serier bl.a:


ARMADILLO, (2010), Inst: Janus Metz / Grand Prix, Semaine de la Critique, Cannes 2010.
BOBBI JENE (2017): Inst: Elvira Lind / Tre gange Award-winner Tribeca Film festival 2017. 
AT HOME IN THE WORLD (2016).: Inst:. Andreas Koefoed / Modtog Best Documentary Film IDFA 2015. 
MISFITS (2015): Inst.: Jannik Splidsboel /The Berlinale, Nomineret Panorama 2015.

 

*****

Producentforeningen har knap 150 medlemsvirksomheder, og der kommer løbende nye til. Vi kører med ujævne mellemrum en serie i nyhedsbrevet, hvor vi giver de nye medlemmer muligheden for at fortælle om sig selv og om deres virksomheder med udgangspunkt i en række standardspørgsmål. Det er selvfølgelig frivilligt at deltage. Vi skriver til de nye medlemmer løbende - og vi er ikke igennem listen endnu. Hvis du også er nyt medlem og endnu ikke er inviteret til at deltage i serien, så tag fat i os. Skriv til bm@pro-f.dk 

Opdateret 30. okt 2023

Vil du vide mere?