Det er ikke "BARE" en børnefilm

Kort før premieren på ”Børnene fra Sølvgade” er det en meget spændt producer Stephanie Wiese, som deler både erfaringer fra hendes første børne- og familiefilm og tydelige ønsker om langt bedre vilkår for netop de film, hvis vi vil have børn og deres familier tilbage i biograferne.

This describes the image

Foto: Rocket Road Pictures

Vi skal helt tilbage til 2022 for at finde de seneste liveaction familiefilm i de danske biografer, hvor ”Julemandens datter 3” og ”Krummerne” solgte lidt over 100.000 billetter hver. I optakten til årets BUSTER festival efterlyste programchef Mariella Harpelund Jensen nye danske børnefilm. Stephanie Wiese er også fuldt ud bevidst om de kæmpe forventninger, der nu hviler på Rocket Road Pictures’ relancering af genren på det store lærred. 
 
-Der har været en tradition for, at familiefilm ikke har fået særlig høje budgetter. Børne- og familiefilm bør have samme finansieringsgrundlag som film til de voksne målgrupper -  vi skal levere på både ordentlige arbejdsforhold og på kvaliteten som målgruppen fortjener. Det kræver meget mere at skabe disse eventyrlige universer til børn end et klassisk, dansk drama gør, understreger Stephanie.
 
Højere budgetter
Hun har selv oplevet modstanden og påstanden om, at familiefilm ikke kan tjene penge i biograferne. Men den opfattelse mener hun, at vi er nødt til at gøre op med, hvis vi vil tage børnene og børnefilmene seriøst. Vi skal turde at give filmene de budgetter, som det kræver for at skabe de magiske universer, der skal til for, at få børnene og deres familier tilbage i biografen.
 
- Vi er nødt til at se det her som en “re-start” og satse på de første film i en ny generation af familiefilm. Vi har haft et fantastisk run med ”Far til 4” og ”Min søsters børn” i mange år, men nu er vi et sted, hvor vi skal lave noget andet indhold til børnene, som føles mere moderne og taler ind i nogle tematikker, som resonerer hos dem i 2024-25, siger produceren, der er glad for, at de med Dick Kaysøe i en af rollerne har en homage til Krummefilmene, som hendes nye film står på skuldrene af.
 
-Det skal være prestigefyldt igen at lave film til børn, og jeg håber, at der er en masse kreative, som allerede er klar med projekterne, og så kræver det naturligvis, at finansiørerne; DFI, fondene, TV-stationerne og distributørerne, tør tage nogle chancer. Det er vi heldigvis blevet mødt med på vores film, fordi alle kunne se, at det projekt var en mulighed for forhåbentlig at få relanceret familiefilmene.
 
Dyre biografoplevelser
Stephanie er også meget bevidst om, hvor hård konkurrencen om børnefamiliernes tid og penge er.
 
-Hvis en familie på 4 personer skal i biografen og have popcorn, så koster det det samme som entrebilletter til Tivoli.  Det skal vi også tage alvorligt. Heldigvis er biograferne begyndt at lave børnefamilietilbud, hvilket er godt og nødvendigt, og det skal også være en fælles indsats i hele branchen fx gennem Biografklub Danmark, lyder opfordringen fra Stephanie.
 
Fordi det er dyrt at gå i biografen, og fordi ”Børnene fra Sølvgade” handler om børn, der skal klare sig selv under svære omstændigheder, er Rocket Road Pictures gået sammen med Nordisk Film, Arbejdernes Landsbank og Mødrehjælpen om en vigtig mission: At give sårbare familier i hele landet mulighed for at opleve filmen helt gratis inden den officielle biografpremiere op til efterårsferien. I 15 byer i hele landet får mere end 6.000 børn og forældre chancen for at dele en mindeværdig biografoplevelse.

Bedre arbejdsvilkår for børn og unge
Mens Stephanie var i fuld gang med efterarbejdet på "Børnene fra Sølvgade", kom der et stort mediefokus på børn og unges arbejdsvilkår på film- og tv-produktioner. Med helt aktuelle erfaringer i bagagen meldte hun sig til Producentforeningens arbejdsgruppe, der har drøftet retningslinjer for arbejdstid, børneansvarlige, sociale medier og forældresamarbejdet og bidraget til arbejdet med ny en branchestandard, som Producentforeningen samarbejder med bl.a. DR, TV 2 og Dansk Skuespillerforbund om.

- Mens børnene er på optagelser, er de i en fantastisk boble, hvor der er nogen, som passer på dem, og de får fuldt fokus. Men det er vigtigt at tage hensyn til det enkelte barn og have samtaler med forældrene og en børnepsykolog og en børneansvarlig, som sikrer at rammerne omkring barnet er gode. Det vigtigste er at have en daglig dialog frem for at være så optaget af antallet af arbejdstimer, pointerer Stephanie og tilføjer:
 
-Derudover er det vigtigt at få finansiørerne til at forstå, at det kommer til at koste noget mere, når vi skal arbejde med disse nye vilkår. Det er kun godt, og når vi skal tage børnefilmene mere alvorligt, så skal vi også gøre det, når det handler om budgetterne.
 
I øjenhøjde med børnene
Som et godt råd til andre producere, som skal i gang med en børnefilm, understreger Stephanie, hvor værdifuldt det var for holdet at få støtte gennem DFIs PublikumsFokus til at teste både manuskriptet og en teaserpilot på 30 børn og deres forældre.
 
-Vi lever i nogle ret turbulente år med streamere, TikTok, YouTube osv., hvor os, der skal producere filmene, er usikre på, hvad børnene godt kan lide, og hvad de vil se. Det har vi også været meget opmærksomme på for at sikre, at filmen stadig er aktuel, selvom den er produceret for blot ét år siden. Det har vi bl.a. gjort ved at arbejde med nogle større og mere universelle temaer, forklarer Stephanie.
 
-Både manuskriptforfatter Renée Toft Simonsen og instruktør Mehdi Avaz var heldigvis helt åbne overfor de indsigter, som vi fik, og det var en kæmpe gave for os at finde ud af, hvad vi skulle skrue op eller ned for. Helt konkret tilføjede vi fx mere rod og mere slik, fordi det var det, som børnene forestillede sig i en verden uden voksne, husker Stephanie. Vi blev også opmærksomme på, hvor vigtigt det er at tage børnene meget alvorligt og ikke tale ned til dem og lave filmen for ”barnlig”.
 
Stephanie håber selvfølgelig på, at rigtig mange børn og familier kan få glæde af at se filmen i biografen, men hun har også et personligt ønske om, at den kan bidrage til at danske børn igen kan opleve et univers, som de bedre kan spejle sig i.

- De film jeg så som barn har fulgt mig langt ind i mit voksenliv og sat sig i kroppen som et varmt minde. Når jeg hører den første sætning af Krummesangen er jeg pludselig 11 år igen, og det er netop den magi, jeg drømmer om at give videre til børn i dag. Jeg ønsker, at de ligesom jeg, kan bære en særlig filmoplevelse med sig hele livet og få den samme varme følelse, når de hører Thomas Helmigs sang fra vores film.
 

Opdateret 3. okt 2024

Vil du vide mere?