Spilbranchen er “the final frontier” - indtil et nyt medie bliver født

Søren Lundgaard, CEO for Ghost Ship Games, fortæller i dette medlemsportræt om virksomheden og spilbranchen, der ”lige nu står på spring for virkelig at træde i karakter og blive en selvstændig, moden og succesfuld erhvervs- og kulturbranche".

This describes the image

Foto: Dansk Erhverv, fra konferencen Spil for fremtiden 13. oktober 2023. 

Hvad er visionen for jeres virksomhed og hvad gør den unik? 
Ghost Ship er sat i verden for at lave de bedste co-op (samarbejds) spil nogensinde. Firmaet blev født med mottoet “Co-op first” og det holder vi stadig fast i. Da vi grundlagde firmaet, havde vi også som mål at skabe en virksomhed der kunne overleve i mange år - altså årtier og ikke bare lige et enkelt spil. For at skabe en sådan holdbarhed, så vidste vi, at det ville være vigtigt at holde os nogenlunde små og ikke lade en evt succes drive os til et kæmpe firma. Vi sagde, at vi aldrig skulle være mere end 20 ansatte. I dag er vi 40, så den holdt ikke helt, men i betragtning af succesens størrelse, så er det stadig en ret begrænset vækst. 


Hvad er historien bag navnet på jeres virksomhed?
Jeg var først med ca en måned efter, at de andre 5 founders havde besluttet at starte firmaet. Så jeg var ikke med til at beslutte navnet. Men jeg har siden hørt, at der var to navne på bordet til sidst: Ghost Ship Games og Wierd Angle Games. Da Mikkel, co-founder og CCO, så skulle underskrive den første lejekontrakt for kontoret, så skulle han skrive et navn, og det blev så Ghost Ship Games. Med Mikkels ord så faldt valget på noget, som man kunne forestille sig, et fysisk sted eller en ting, og som gav nogle direkte associationer. 

Hvad er jeres seneste produktion – og hvorfor valgte I lige det projekt? 
Vi er nu på 7. år med Ghost Ship Games, og Deep Rock Galactic er stadig vores eneste produktion. Det udkom i Early Access for 5 år siden og i en 1.0 version for 3 år siden og har i dag solgt mere end 7 millioner eksemplarer og er mere populært end nogensinde før. Så vi fortsætter med at udvikle det, men har også for nylig annonceret et nyt spin-off projekt med samme IP. 

Hvad er I i gang med nu? 
Alt for mange ting :-) Vi annoncerede i begyndelsen af 2023, at vi også kastede os ud i forlagsbranchen under navnet Ghost Ship Publishing, og vi har nu hele 5 titler (alle danskudviklede spil), der er på vej inden for de næste 2 år. Derudover arbejder vi stadig videre på Deep Rock Galactic og samarbejder med eksterne partnere om at lave fysiske produkter med vores IP. Et godt eksempel er samarbejdet med MOOD Publishing fra Danmark om at lave et Deep Rock brætspil. 

Hvad er den største udfordring for jeres selskab lige nu? 
Det er helt klart, at vi ikke kan være på vores kontor mere. Vi er 40 nu, og der er nok egentlig kun en kapacitet på 35. Vi elsker vores kontor på Christianshavn, men det kan desværre ikke udvides mere, så vi er på aktivt kig efter et nyt sted. Det er umiddelbart en af de sværeste beslutninger, som vi står overfor, da vores kontor er meget vigtigt for vores identitet og firmakultur.

Hvad er den største udfordring for branchen generelt? 
Den danske spilbranche står lige nu på spring for virkelig at træde i karakter og blive en selvstændig, moden og succesfuld erhvervs- og kulturbranche. Med en annoncering af et Institut for Spiludvikling og en række virksomheder med vind i sejlene, så er grundlaget skabt, men der skal stadig meget arbejde (og tid) til før vi er i mål. En stor bekymring er ift. uddannelser, hvor der lige nu mangler et godt sted for dialog med branchen. Vi er mange firmaer, der kigger mod Sverige, specielt til Game Assembly i Malmø, og det er ikke en holdbar udvikling. 

Hvad har været jeres største succes?
Vi besluttede os for, da vi startede firmaet, at hver dag skulle være en succes. Det skal forstås på den måde, at hver dag/uge/måned/år skal være bare en lille bitte smule bedre end i går, for at det er en succes. Det har været en lidt overraskende succesfuld måde at anskue firmavækst og succes på, men er stadig noget, der virker for os. Det er klart stadig vores første spil, Deep Rock Galactic, der driver hovedparten af succesen, men vores seneste eventyr med Ghost Ship Publishing har allerede vist seriøst potentiale og fremtiden ser derfor stadig meget lys og spændende ud.

Og hvad var den mest fatale fiasko?
Jeg fristes til at skrive INGEN, da vi stadig har tilgode at ramme en mur eller en stor skuffelse. Men det skal dog siges, at der sikkert nemt i fremtiden kan komme nogle stykker, da vi nu satser på mange flere projekter og firmaer - også i kraft af de investeringer vi har lavet. Det er med ret stor risiko, og det tager vi med. Vi er selvfølgelig lige nu også lidt berørte af, at vores store svenske moderselskab, Embracer, er i en del modvind. Men der er helt sikkert intet, der har været fatalt indtil nu.

Hvis du skal give et godt råd til en af aktørerne i den danske producentbranche, hvad skulle det så være?
Vores rejse med Ghost Ship Games har været ret fantastisk. Og jeg tror vores indstilling til at starte småt, hurtigt at få produktet ud til nogle fans, og så gøre hver dag til en succes er noget, der godt kan kopieres. Men det kræver stadig nogle virkelige dygtige og dedikerede founders og et produkt, der ikke bare er noget mere af det, som folk allerede har. Jeg tror også, at vores mål om at lave “det bedste co-op spil i verden” har været godt for os. Den del er bestemt ikke jantelov og har tilladt os at være både ambitiøse og kreative. Og så har vi hele tiden haft forretningen for øje. Altså, der skal jo også tjenes penge. 

Kan du sætte ét ord på hvad der gør branchen unik? 
Den danske spilbranche er i det store hele præget af en samhørighed, hvor alle hjælper hinanden, når der bliver spurgt efter det. Det er ikke altid muligt at hjælpe, men det er min klare fornemmelse, at vi gerne vil, at alle har succes. Vi ser ikke hinanden som konkurrenter, da spil er et stærkt globalt marked. Og personligt for mig, så er spil og spilbranchen unik, da den er sammensmeltning af alle tidligere medier: bøger, film, teater, musik, kunst, design og så tech til at binde det sammen. Og den er konstant i fremdrift på en måde, hvor det der skete for 5 år siden næsten er ligegyldig viden. Det er “the final frontier” for underholdning og medier - i hvert fald indtil et nyt medie bliver født!

Facts: 
Virksomheden er etableret september 2016 og har 36 ansatte. 

Hvilke produktionsområder fokuserer I på? Computerspil til PC og konsol

Din og øvrige partneres baggrund – tidligere selskaber eller produktioner etc.
Mikkel Martin Pedersen - Chief Creative Officer. Tidligere: Press Play, Deadline Games
Robert Friis - Art Director. Tidligere: Press Play, Zeitguyz, A.film
Jonas Møller - Technical Director. Tidligere: Press Play, Ubisoft, Massive  
Philip Mygind - Lead Programmer. Tidligere: Press Play, Hapti.Co, Sybo Games 
Henrik Edwards - Chief Technology Officer. Tidligere: Press Play, IO Interactive, Havok 
Søren Lundgaard - Chief Executive Officer. Tidligere: Deadline Games, DADIU, Hapti.Co, Moviestar Planet

*****

Producentforeningen har knap 150 medlemsvirksomheder, og der kommer løbende nye til. Vi kører med ujævne mellemrum en serie i nyhedsbrevet, hvor vi giver de nye medlemmer muligheden for at fortælle om sig selv og om deres virksomheder med udgangspunkt i en række standardspørgsmål. Det er selvfølgelig frivilligt at deltage. Vi skriver til de nye medlemmer løbende - og vi er ikke igennem listen endnu. Hvis du også er nyt medlem og endnu ikke er inviteret til at deltage i serien, så tag fat i os. Skriv til bm@pro-f.dk 


 

Opdateret 31. okt 2023

Vil du vide mere?