”Det er et uigennemskueligt marked i øjeblikket”

Kristian Ussing, Executive Producer i Holy Ravioli, fortæller om virksomheden og om, hvordan krig, inflation, krise og uro i verden har skabt en frygt hos kunderne, som gør det rigtig svært at spå om fremtiden. Nyt medlemsportræt i serien om nye medlemmer af Producentforeningen.

This describes the image

Hvad er visionen for jeres virksomhed, og hvad gør den unik? 
Vores vision er, lidt højtravende måske, at lave ”films that change the picture”. Altså lave arbejde, der rent faktisk kan ændre noget. Rykke ved noget. Ved konventioner, følelser, holdninger eller den offentlige diskurs. Det er vores pejlemærke. 
Men i dagligdagen er vores fokus mere lavpraktisk på at lave de bedst mulige film, samtidig med at vi opfører os ordentligt og transparent. Overfor vores kunder, ansatte, leverandører og instruktører. Det skal være sjovt at lave reklamefilm. Det må gerne være hårdt. Men alle skal gå glade hjem.
Nå ja – og så vil vi være de bedste. Der er lidt vej endnu, men vi tror indædt på, at det er der, vi skal hen.


Hvad er historien bag navnet på jeres virksomhed?
Det er noget med, at fyldet i raviolien er vigtigere end indpakningen. Men det er lidt en efterrationalisering. Sandheden er, at vi fusionerede tre selskaber med i alt 6 partnere. Det, der normalt er det mest langhårede – fordelingen af ejerandele, økonomi osv., var overstået på et par timer. Derimod tog det 1,5 år at finde på et navn, som alle var ”glade” for. En forfærdelig proces, der endte i en form for pave-udnævnelses proces, hvor 3 af partnerne låste sig inde, indtil der kom hvid røg fra skorstenen. Personligt tog det næsten 6 måneder, før jeg kunne sige navnet højt til folk. Nu elsker jeg det. Og i daglig tale hedder vi jo bare ”Holy”. Det er sgu meget fedt.


Hvad er jeres seneste produktion – og hvorfor valgte I lige det projekt?
Vi har gang i mange produktioner på samme tid, og der er flere, der kunne være sjove at fremhæve. Men hvis jeg skal vælge en, der er afsluttet for nylig, så er det nok den film, vi lige har afleveret til Chr. Hansen. Instruktøren Sune Albinus udviklede et meget ambitiøst manuskript, og vi måtte trække mere end en enkelt kanin op af hatten, for at kunne eksekvere det inden for rammerne. Jeg er meget stolt af vores produktionsafdeling, af Sune og af alle de fantastiske film-arbejdere, der var med til at få det hele til at gå op. 


Hvad er I i gang med nu? 
Rigtig meget forskelligt. Kommercielle film for bl.a. DSV, Trygfonden, Movia, Føtex og Danske Bank. Så har vi lige skudt en virkelig sindssyg musikvideo; vi er ved at preppe en kortfilm og vores næste fuld længde dokumentarprojekt har fået udviklingsstøtte fra DFI. Så lidt en blandet landhandel. 
 
Hvad er den største udfordring for jeres selskab lige nu?
Det er et uigennemskueligt marked i øjeblikket, der opfører sig anderledes end det traditionelt har gjort. Krig, inflation, krise og uro i verden lader til at have skabt en frygt hos kunderne, så det er rigtig svært at spå om fremtiden. Vi har været velsignede med et rigtig fint år indtil videre, men det er rigtig svært at gætte på, hvordan det næste års tid kommer til at se ud.
 
Hvad er den største udfordring for branchen generelt? 
At film bliver solgt ind til kunderne for billigt, og det skaber en skævhed i forventningerne til, hvad ting skal koste. Og så holder vi også skarpt øje med AI. Det er en vild udvikling, der er gang i, og det kommer til at påvirke os før end senere. 

Hvad har været jeres største succes?
Der har været relativt mange succeser. Heldigvis! Men at vores fusion er gået så godt, og at branchen har taget så godt imod os, er nok det vi overordnet set er mest taknemmelige over.
 
Og hvad var den mest fatale fiasko?
Det er jo sådan, at når man går benhårdt efter at levere den bedste film, så brænder man nogle gange nallerne i processen. Men de fiaskoer har vi lært af, og er kommet stærkere videre. Og heldigvis har der ikke været nogen, der har været fatale. Så ville vi jo ikke være her mere.

Hvis du skal give et godt råd til en af aktørerne i den danske producentbranche, hvad skulle det så være?
Pas rigtig godt på de folk, der laver arbejdet. Lige fra runneren til instruktøren og klippeassistenten. Og gør, hvad du kan for at skubbe kunderne til at betale det for tingene, som de reelt skal koste.
 
Kan du sætte ét ord på hvad der gør branchen unik? 
Filmmagi.


Facts: 
 
Hvornår er virksomheden etableret?
Januar 2022.

Hvor mange ansatte er der?
11

Hvilke produktionsområder fokuserer I på?
Primært reklamefilm. Og så dokumentarfilm som et noget mindre ben i forretningen.

Din og øvrige partneres baggrund – tidligere selskaber eller produktioner etc.
Holy Ravioli er mit 5. produktionsselskab. Jeg har aldrig været ansat hos andre og har aldrig lavet andet. Diktator Film, Boathouse Film, Montgomery Tv, Playground Production og nu Holy Ravioli.
 
Christian Juliussen kom fra DSP Filmbureau, der blev til Shoot Happens, som han endte med at eje 100% inden fusionen.
 
Morten Peglau blev flasket op i den hårde produktionsskole hos Uitch, før han hoppede over i Octopuss, hvor han sidenhen blev partner, inden det blev fusioneret til Holy Ravioli.
 
Mikkel Blaabjerg, Sune Albinus, Spendser og Marc Sutton er alle erfarne instruktører med mange år på bagen.
 

Opdateret 29. sep 2023

Vil du vide mere?