Medieudviklingen 2020

Medieudviklingen 2020 - for producenter

Producentforeningen har samlet de væsentligste pointer for producenter i denne læs-let-udgave af Medieudviklingen 2020, der dækker udviklingen på TV-markedet, streaming og corona-pointer samt børnenes fremadstormende medievaner.

Producentforeningen har læst Medieudviklingen 2020, der er DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. Rapporten byder på en række velskrevne artikler og databaserede indsigter om den omskiftelige og højaktuelle medievirkelighed. Vi har trukket de væsentligste pointer ud i et sammendrag her.


Covid19-pandemien har præget verden og danskernes hverdag i stor stil i 2020. En central indsigt fra Medieudviklingen 2020 er følgelig, at mediebrugen afspejler en tid, der ikke er som den plejer, og et samfund, der ikke ligner sig selv. Mens nyhedsinteressen var stort set umættelig, og danskernes mediebrug steg voldsomt i foråret, så bevægede forbruget sig tilbage mod normalen i efteråret. DR Medieforskning vurderer, at det usædvanlige mediebrug i 2020 skal betragtes som en afstikker frem for et udtryk for en tendens, så hav det in mente, når du læser med her.