Jørgen Ramskov

Kamp om kunder og markedsandele

Maj måned bød på fusioner og offensive udmeldinger fra nordiske og internationale streamingtjenester, der i stigende grad satser på Norden. Det er godt for branchen, at der er meget at lave, men der er ingen garanti for, at der også i fremtiden bliver satset på dansk indhold. Derfor skal vi holde fast i stærke public service-krav og i den danske rettighedsmodel.

Under overskriften ”Broen til både producenter og kunder i Norden skal bygges større og stærkere” meldte Netflix, at de åbner regionalt kontor i Stockholm, et lokalt kontor i København samtidig med, at de gik i offensiven med meldingen om mere lokal produktion. TV 2 tager streamingtjenesten Paramount+ ind i TV 2 Play og fortsætter strategien med at integrere andre tjenester i TV 2 Play. Tidligere var det reality-indhold fra tjenesten Hayu og børneindhold fra Oiii. Det ligner en klar plan om at blive en aggregator, der samler andre tjenester fremfor at stå alene. Som vi kender det fra Apple og Amazon. Warner Media (HBO) og Discovery annoncerede en fusion, så tjenesternes udbud af tv-serier, populære reality-formater og sport bliver slået sammen i én streamingtjeneste, der får både indhold og økonomi til at tage kampen op med Netflix globalt. Tech-giganten Amazon har netop annonceret at de køber MGM Studios. Amazon har allerede streamingtjenesten Prime Video og satser på en position på markedet. Og få dage forinden fremlagde Nents direktør, Anders Jensen, en storstilet offensiv med planer om at satse stort på internationale spillefilm, 5-10 nordiske film og på 40-60 nye fiktionsserier årligt. En voldsom satsning på nye produktioner. 

Dermed forsætter de mange streamingtjenesters kamp om kunder og markedsandele, samtidig med at der sker en voldsom konsolidering, hvor tjenester fusioner eller opkøbes af meget store internationale aktører. For producenterne – og for de mange tusind ansatte i branchen – er konkurrencen et godt tegn. Det betyder stor efterspørgsel, da vi ser en klar strategi fra tjenesterne om også at producere lokalt og dermed dansk. Det er dejligt og branchen er klar – også til seriøse diskussioner med politikerne om at få uddannet flere til de mange jobs i branchen.
Men – for der er et stort men – konsolideringen og den øgede aktivitet fra Tech-giganter som Amazon og Apple på tv og streaming rummer to store udfordringer for det danske indhold:

Internationale giganter, der dominerer markedet fuldstændig, er ingen garanti for, at der også i fremtiden bliver satset på originalt dansk indhold. Den kan kun sikres gennem stærke public service-krav og en politisk sikring af en solid finansiering af dansk indhold – også fra de internationale tjenester. Det er baggrunden for den samlede branches krav om en streamingafgift på de kommercielle tjenester.

Den anden udfordring er, at de internationale tjenester foreløbig ikke ønsker at bidrage til finansieringen af dansk indhold gennem det eksisterende og velfungerende rettighedssystem her i landet. DR, TV 2, Discovery og Nent og de danske distributører bidrager med rettighedsbetaling, og det skal de internationale tjenester naturligvis også. Alt andet er grov konkurrenceforvridning. Her kan den kommende fremtidssikring af ophavsretsloven forhåbentlig blive et stærkt værktøj.


Jørgen Ramskov, direktør