Photo by <a href="https://unsplash.com/@a_d_s_w?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Adrian Swancar</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/sofa-tv?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

Danskerne opgraderer på streaming

Antallet af abonnementer på streamingtjenester vækster fortsat, og flertallet af de danske forbrugere har stadig appetit på flere, viser en helt ny undersøgelse, der også konstaterer en stagnering i cable-cuttingen samt en betydelig skepsis i forhold til udlevering af data.

En helt ny undersøgelse fra analysefirmaet Wilke viser, at danskerne i gennemsnit har 3,5 streamingtjenester pr. husstand i februar 2021 mod 2,8 tjenester i oktober 2020. De mest populære tjenester er DRTV, Netflix, TV 2 Play og Viaplay. Det tyder på, at væksten fortsætter, for mens 34% af danskerne har nået grænsen for, hvad de vil bruge af tid og penge på streamingtjenester, er to tredjedele stadig åbne over for at give plads til nye formater og abonnementer. 
 

Det er godt nyt for udbyderne, der kontinuerligt strømmer ind på markedet. Disney+ blev lanceret i september sidste år og indtager allerede en femteplads blandt danskernes foretrukne tjenester, da hele 29% af de danske husstande har tegnet et abonnement. Paramount+ blev lanceret i går som en – forholdsvis – billig tjeneste med en bred vifte af nye originals, eksklusive serier, blockbuster-titler, børneindhold, comedy og et kæmpe reality-bagkatalog til 59 kr. om måneden. I anden halvdelen af 2021 vil HBO Nordic blive til HBO Max, og så Disney-ejede Hulu skulle også lanceres internationalt i år, mens NBC-tjenesten Peacock endnu ikke har løftet sløret for deres planer om udrulning i Europa. 


Kun 12% af danskerne har ikke en streamingtjeneste i primo 2021 mod 17% i 2020. Selvom danskerne opruster på streamingtjenester, er der ikke noget der tyder på, at det sker på bekostning af de traditionelle tv-pakker i samme omfang som tidligere observeret. Efter en årrække med cable-cutting, er tendensen med opsigelsen af tv-pakkerne aftaget, og Wilkes undersøgelse viser, at andelen af danskerne, der ikke har en tv-pakke er 31% - det er helt på niveau fra sidste år. To tredjedele af danskerne har altså stadig en tv-pakke, og tv-distributørerne faciliterer i høj grad adgangen til streaming: 22% af alle streaming-abonnementer herhjemme tegnes som en del af tv-pakken. 


Dertil kan Wilke fortælle, at forbrugernes øgede bevidsthed om dataindsamling og -anvendelse begynder at slå igennem. Halvdelen af respondenterne i undersøgelsen angiver, at de slet ikke eller i mindre grad er villige til at dele data, mens 30% i nogen grad er villige til det. Modviljen mod datadeling er bemærkelsesværdig, og noget tyder på, at tjenesterne skal arbejde henimod en mere håndgribelig værdiskabelse i forhold til anvendelsen af forbrugernes data, hvis danskerne ikke skal blive mere skeptiske over for datadeling.  


Kilde: Wilke, Danskernes Streamingadfærd, februar 2021. Undersøgelsen er gennemført som online interview blandt danskere over 18 år. 

 

Photo by Adrian Swancar on Unsplash