Foto: Jacob Hansen

2020 – et år med kun digitale events

Om få uger løber Producentforeningens prisuddeling til danske spil, Spilprisen, af stablen, og for anden gang er det i en digital udgave. Spilprisen var den første event i foreningens årshjul, som i 2020 blev tvunget til at afvikle showet digitalt, og dermed er cirklen sluttet: Et år kun med online arrangementer. Et år hvor eventafdelingen skulle blive et produktionsselskab

Foreningens eventteam producerer alle foreningens store arrangementer. Copenhagen TV Festival, som traditionelt holdes i august måned, er den største, og de andre er Spilprisen i april måned, The True Award i november og Tvprisen i januar måned. Sådan har det været i en årrække, men i 2020 skulle alting gøres på en anden måde. 11. marts 2020 lukkede regeringen Danmark ned, og dagen efter var der jurymøde for Spilprisen – første skridt ind i produktionsfasen. 

”Det var en ret brat start. Jeg talte med Mette der om aftenen lige efter regeringens pressemøde”, fortæller Susanne Hodges, der er projektkoordinator. ”For det første, så skulle vi jo beslutte, om vi helt skulle aflyse Spilprisen, eller om vi skulle gennemføre udelukkende digitalt. Derudover havde vi helt lavpraktisk et heldags jurymøde med alle jurymedlemmerne næste morgen, som vi som noget helt nyt skulle afholde digitalt på Zoom”

Beslutningen om at lægge Spilprisen om til en digital event blev dog hurtigt truffet. Spørgsmålet var så hvordan. 
”Det vi gjorde, var at kigge på, hvad det vigtige ved det her event er”, siger Mette Sig, der er festivaldirektør. ”Hvad er dna’et, og hvordan får vi det omdannet til en digital løsning. På en prisuddeling er den eneste spændingskurve, at dem der sidder i salen, ikke ved om de har vundet eller ej. Den spænding ville vi have med over i et digitalt format”. 

De store internationale prisuddelinger til spil, GDC Awards og BAFTA Games Award, blev afholdt i ugerne op til Spilprisen. De havde valgt at optage showet på forhånd, og det betød blandt andet, at folk vidste, at de ville vinde, og havde indsendt deres takketaler på forhånd. 


”Vi valgte, at vi ikke ville afsløre noget på forhånd. Vi ville have branchen med live, og vi ville have, at det skulle være en brancheevent. Derfor skulle det være på Twitch, som er branchens egen platform, og med alle de nominerede live igennem. Det var ret nervepirrende og et sindsygt zoom setup med 130 personer med på zoom – et på det tidspunkt uprøvet eksperiment”. 


Næste event i 2020 var Copenhagen TV Festival og Copenhagen Masterclasses. Festivalen ligger traditionelt i august måned men blev rykket til november i håbet om, at det på det tidspunkt ville være forsvarligt at afholde festivalen som normalt. 

Louise Toft Nielsen, som er kommunikationsansvarlig: ”Den fornemmelse man havde hen over sommeren, om at det måske godt kunne lade sig gøre at holde en fysisk festival til november, den røg ligesom i slutningen af august. Og så tog vi beslutningen om at lægge helt om til et digitalt format. Ellers kunne vi ikke komme videre”. 

Mette Sig: ”Vi er vant til at lave fysiske events, og nu skulle vi pludselig til at producere tv til tv-branchen – til nogle, som lever af at gøre netop det. Hvordan skulle vi slippe godt af sted med det? Det første vi besluttede var, at festivalen ikke skulle være lange zoomsessions eller et low key webinar. Programmet skulle tænkes digitalt og bestå af både et live-spor og et on demand tilbud. Og så udvalgte vi de sessions, som vi syntes var stærkest til en digital festival. Ikke så mange paneldebatter, flere key note præsentationer med udsyn og inspiration, og Ted Talk-agtige sessions med klare take aways og stor erfaringsdeling. For at kunne producere, hvad der endte med at blive knap 40 timers indhold, blev programmet skåret ned fra 50 sessions til 27. Nogle sessions var i flere afsnit for at holde længderne nede under 30 minutter. Vi producerede også podcast og afholdte Q&A over teams. Og for at være sikker på, at indholdet blev brugt og for at skabe et fællesskab om det, så lavede vi også et bredt appellerende live program om formiddagen, som man kunne se sammen”. 
 

Eventteamet 2021

Louise: ”Vi skulle prøve få fællesskabsfølelsen frem, samtidig med at det skulle være spændende at se, hvis du sad alene i dit soveværelse”. 


Sabine Andersen er redaktionschef på festivalen: ”Vi er nået ud til langt flere i branchen, og der er flere der har kunnet deltage og få den efteruddannelse, som der jo ikke rigtigt er i tv-branchen. Over 6000 havde adgang, og det har folk været rigtig glade for. Det har været rigtig tilfredsstillende”. 


Mette Sig som har været chef for Copenhagen TV Festival siden 2008: ”Det har været sjovt at skulle udvikle en digital festival. Efter at have lavet de her arrangementer i mange år, så er det, at skulle gøre det på en helt ny måde, en gave – et inspirerende kreativt benspænd. Det er meget tilfredsstillende, at det er lykkedes, og det har virkelig været en teameffort og med stor opbakning og engagement fra de forskellige brancher”.


Reklamebranchens prisuddeling, The True Award, blev først udskudt og derefter aflyst. Ønsket var at afholde en fysisk prisuddeling, så True Award flyttede først til 11. marts, hvor vi forventede, at der var der ikke mere corona. Det måtte så droppes, og nu bliver det så 17. november – samme tid på året som normalt. Og forhåbentlig i en fysisk udgave. 


Tvprisen blev afholdt i januar. Der var over 1000 deltagere, som havde adgang – plus flere der sad samlet. Ligesom med Spilprisen blev Tvprisen live produceret med over 100 af de nominerede siddende i zoom grupper. 


Men hvad med det næste år? 
”Vi satser på at holde Copenhagen TV Festival og Copenhagen Masterclasses som fysiske events i august med de muligheder et coronapas og test kan give. Men for at være på forkant, arbejder vi med en skalerbar, hybrid model, der kan tilpasses til, hvor mange der fysisk må forsamles, og hvor dele af programmet vil være digitalt tilgængelig. Helt hvordan modellen bliver må vi se, men nu har vi en streamingplatform og en masse erfaringer”. 


Næste event er dog Spilprisen 2021, som afholdes 28. april. På Twitch.