"Verdens bedste film- og tv-branche"

Det er overskriften på Producentforeningens nye strategi, som jeg havde fornøjelsen af at præsentere for medlemmerne til vores nytårskur. Efteråret var præget af mange udfordringer fx konflikten med YouSee som understregede, at vi som forening har brug for at stå endnu stærkere og samlet i de voldsomme modvinde, der blæser i øjeblikket.

This describes the image

Den meget pressede økonomiske situation, som producenterne befinder sig i lige nu, har også været bagtæppet for forhandlingerne med FAF om en ny fiktionsoverenskomst. Jeg er utrolig glad for, at det lykkedes at indgå en aftale i Forligsinstitutionen mandag den 3. februar og takker Christian Potalivo og Lars Herman for deres store indsats i forhandlingsteamet sammen med vores jurister Tina Berg og Zia Hammer. Det er et vigtigt signal også til politikerne, at vi kan stå sammen i branchen og indgå aftaler, særligt i svære tider som nu.

Som forening er vi nødt til at være en langt mere proaktiv aktør, der i højere grad kan forme de forandringer, der vil ramme branchen, i stedet for blot at ride stormen af. Med den nye strategi kan vi give foreningen et mere langsigtet fokus på medlemmernes behov og tilbyde hjælp til deres forretningsudvikling.

Strategien har 4 pejlemærker
1.    Stærkt omdrejningspunkt for politik og aftaler
2.    På forkant af branchen med internationalt udsyn
3.    En aktiv, udadvendt og effektiv forening
4.    Synlig og sammenhængende værdi for medlemmer

Det andet pejlemærke handler om, at Producentforeningen altid skal have den nyeste viden og dele den generøst med både medlemmer og hele branchen. Rapporten Fremtidens kompetencebehov i fiktions- og tv-produktion identificerede de væsentligste udfordringer: omstilling til ny teknologi, nye krav til arbejdsmiljø og -kultur, diversitet & inklusion og grøn omstilling. De udfordringer skal vi hjælpe medlemmerne med i tæt samarbejde med hele film- og tv-branchen.

I det arbejde indgår også de mange analyser, som vi allerede i 2024 skruede op for og som skal ruste medlemmerne bedre til at tilrettelægge deres forretning. Den nye samarbejdsanalyse, der afdækkede producenternes relation til og erfaring med broadcastere og streamingtjenester, har vist sig at være et nyttigt redskab i dialogen med medlemmernes kunder.

Vi tager nu i langt højere grad initiativ til og deltager aktivt i partnerskaber og projekter, der skal styrke branchen generelt og specifikt hjælpe vores medlemmer til at drive bæredygtige virksomheder i ordets bredeste forstand. For at kunne imødekomme det behov har vi dannet et nyt team i sekretariatet under ledelse af projekt- og analysechef Rasmus Venø Andersen og med Caroline Gjerulff og Camilla Vinther Jeppesen som projektledere. De knokler løs med bl.a. en ny samarbejdsanalyse og det videre arbejde med kompetenceudvikling i branchen samt projektet Bæredygtig Film & TV Produktion.

Vi er i fuld gang og glæder os til at strategien for alvor får luft under vingerne!

Anna Porse Nielsen
 

Opdateret 6. feb 2025

Vil du vide mere?