Mod kræver tillid
Nu begynder det. Politikerne skal forhandle en ny medieaftale på plads i løbet af det næste års tid, og positionerne begynder så småt at tegne sig rundt omkring i branchen. TV 2s direktør Anne Stig Engdal Christensen har skrevet en kronik om TV 2s syv public service-løfter og Copydan har afholdt den årlige konference for mediebranchen, som kridter banen op.
Oven på uger hvor droner fra kapable aktører har sendt signaler til danskerne om, at vi ikke skal føle os alt for sikre på, at vores lille trygge samfund fortsat kan være en sikker havn for os alle, bliver det tydeligt, at troværdige og uafhængige medier er helt afgørende. Vi skal kunne regne med nyhedsformidlingen, og vi skal styrke og opbygge et stærkt værn mod fordrejning af sandheden – som bekendt er sandheden det første offer i en krigstid. Jeg har fuld tiltro til at vores to public service-mediehuse kan stå fast og levere, også i en usikker tid, og det glæder mig, at TV 2 også lægger vægt på at kunne være et bolværk mod misinformation og på at være ”kritisk demokratisk infrastruktur”. Formanden for DR’s bestyrelse Lars Gert Lose sagde – med nogle lidt andre ord – det samme på den nyligt afholdte Copydankonference på Christiansborg om public service: ”Misinformationerne står i kø. Fake news polariserer den demokratiske debat”, og også han så stærke public service-institutioner som en del af løsningen. Som repræsentant for det private produktionsmiljø vil jeg bakke op og sige tak til de to store mediehuse, der har et kæmpe ansvar i den sammenhæng.
Jeg håber selvfølgelig, at vi fortsat har fredstid , og at vi kan bruge nogle af kræfterne på de lidt mere nære udfordringer. En ny medieaftale skal forhandles på plads i løbet af det næste års tid, og rundt omkring i branchen begynder vi nu alle sammen at samle op på hvad der har fungeret godt i de nuværende rammer, og pege på forslag til det, som kan forbedres. Det gælder også her i Producentforeningen, hvor vi i disse dage har taget de første skridt sammen med vores udvalg. Vii glæder os til den proces i samarbejde med vores medlemmer og med vores samarbejdspartnere i branchen.
Der er helt sikkert nogle grundpiller, som vi kommer til at pointere – igen. Det er vigtigt, at både DR og TV 2 bestiller en bred portefølje af indhold, fra det underholdende til det undersøgende, det debatskabende og det sjove, det der er mest for børn og det som kun er for voksne – og at bredden og mangfoldigheden styrkes, så mange forskellige får mulighed for at byde ind. Det private producentmiljø er trods de senere års krise både stærkt og konkurrencedygtigt. Men for at sikre at det fintfølende økosystem som dansk indholdsproduktion foregår i har vi brug for et skarpt samspil mellem det private og det offentlige. Det er til gavn for alle - både borgere og bundlinjer.
”Vi skal være modige”, skriver Anne Stig i sin kronik, og det handler om at turde publicere det, der vækker debat. Helt enig, og jeg vil tilføje – til både DR og TV 2 samt alle de andre aktører i branchen: Vær også modige, når det handler om at gå forrest i udviklingen af det gode samarbejde på tværs af branchen. Husk at mod kræver tillid, og hvis producenterne skal have mod på at tage en risiko, så skal de have tillid til, at samarbejdet holder hele vejen.
Anna Porse Nielsen
Direktør