ForeningenNyhederKalenderVidenProducenternes PlanetMedlemslisteOverenskomster
 
 

Projekter

Copenhagen TV Festival, The True Award og Interactive Denmark er blot nogle af de projekter, som Producentforeningen står bag

Copenhagen TV Festival
I 1999 tog Producentforeningens bestyrelse intiativ til at skabe en årlig tv-konference, hvor branchen kunne mødes i nogle dage og diskutere tv på mediets egne præmisser, og den første Copenhagen TV Festival (dengang: TvFestival) blev afholdt i 2000. Siden da har festivalen været afholdt hvert år i august måned og er i dag den største samlende event for den danske tv-branche og Skandinaviens største af sin art med over 1000 deltagere. Som afslutning på festivalen afholdes en gallafest, hvor årets Tvpriser uddeles. Tvprisen er branchens egen hæder til de bedste tv-programmer og personlige præstationer.
Copenhagen TV Festival tilrettelægges af et lille projektsekretariat, som indgår i Producentforeningens generelle sekretariat.
 
One Stop Shop
Producentforeningens One Stop Shop er et projekt, der samler et katalog af dokumentarfilm og sælger dem samlet til vod-distributørerne. Udgangspunktet for projektet er, at aktørerne på vod-markedet i princippet gerne vil tage dokumentarfilm ind i kataloget, men det er for ressourcekrævende at skulle handle med en lang række individuelle producenter.

Producentforeningen påtog sig derfor i 2012 rollen med at tilbyde vod-platformene ét sted at købe danske dokumentarfilm - heraf navnet One Stop Shop (OSS). Princippet bag OSS er simpelt: alle dokumentarfilmproducenter kan få film med. Aftalerne med platformene er non-eksklusive og afregningen foregår gennem Producentforeningen. Fordelingen af indtægterne er ligeledes baseret på et simpelt princip om længde og alder på filmene.
 
The True Award
The True Award er seneste skud på stammen. I 2007 måtte reklameprisen Arnold, som var arrangeret af Dansk Reklamefilm, lukke, og Producentforeningen besluttede sammen med Dansk Annoncørforening at etablere en afløser: The True Award. True Awards særlige kendetegn er en høj grad af filmfaglighed, og blandt andet uddeles der priser til fotografer, scenografer m.fl. 
The True Award arrangeres af en lille arbejdsgruppe med deltagere fra både Producentforeningen og Dansk Annoncørforening.
 
Interactive Denmark (Computerspilzonen) 
I 2009 fik Producentforeningen sammen med en række konsortiepartnere tildelt en bevilling på 9,2 mio kr. (over 3 år) til en Oplevelseszone for computerspil: Computerspilzonen. I 2013 blev Computerspilzonen til Interactive Denmark, der skal styrke opstartsvirksomheder i spilbranchen og beslægtede digitale brancher med solide forretningsudviklingsforløb, og samtidig sikre at etablerede virksomheder får adgang til målrettet rådgivning og internationalt netværk.

Interactive Denmark (ID) er et offentligt / privat samarbejde mellem Producentforeningen, CAT Science og Shareplay v. Aarhus Kommune.
Projektet modtager støtte fra Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Region Midt & Nord samt private partnere, som foruden stifterne af foreningen, medregner Microsoft i Danmark.
ID har til huse sammen med Producentforeningens sekretariat. 
 
The Young Director Award
The Young Director Award er en international konkurrence for unge reklamefilminstruktører. Det er den europæiske reklamefilmproducent-organisation CFP-E - Commercial Film Producers of Europe - der står bag konkurrencen, som har været afholdt siden 1999. Fra 1999 til 2008 husede Producentforeningen CFP-Es aktiviteter og stod dermed også for at arrangere Young Director Award. I 2008 blev CFP-E s sekretariat overdraget til den engelske reklameproducentforening APA, og fra 2012 er det praktiske ansvar for Young Director Award overdraget til præsidenten for CFP-E, Francois Chilot.