Zentropa

Zentropa er blevet kedelig

I offentligheden er Zentropa mest kendt for skandalerne og de skæve, kreative hoveder, der har tegnet selskabet fra dets fødsel. Men inde bag murene er historien en ganske anden – her er blikket stift rettet mod bundlinjen, og på den næste succes, som skal holde den kreative skude i vandet.

Medlemsportræt
Ude i Filmbyen i Avedøre, som har haft en distinkt aura af skørlevned og uhæmmet kreativitet gennem de sidste mange år, sidder adm. direktør Anders Kjærhauge og er kedelig. Han er vel noget af det kedeligste, man kan opstøve i de gamle produktionslokaler ude på markerne. Og det til trods for, at han ofte er at finde ude i hangaren med sin gulvbas, i selskab med Ålen på trommer og kollegaen Mikkel Maltha på Rhodes.
 

På trods af, at han faktisk både har humor, musikalitet og et smittende grin, så er Anders Kjærhauge også rigtig kedelig. For det er nødvendigt. Det er ham, der skal sørge for, at der er balance mellem Kunst og Købmandsskab.


”For at en stor organisation som Zentropa kan køre rundt, samtidig med at vi leverer kunstneriske perler, er det vigtigt, at der er stort fokus på forretningen fra ledelsens side. Efter min mening er det i faste organisatoriske rammer, at film-kreativiteten kan blomstre”, siger Anders Kjærhauge.


4 mio. i overskud i 2017
Og Zentropa kører pt. rundt. Forretningen er blevet barberet ned og banket på plads gennem de seneste år, og der er mintgrønne tal på bundlinjen. I 2017 kom man ud med et overskud på 4 mio. kr., og 2018 forventes også at give overskud.


”Vi har gennem flere år været i gang med at tilpasse medarbejderstaben og vores faste omkostningsbase til den nye økonomiske virkelighed, og vi har haft stort fokus på at optimere indtjeningen på vores filmrettigheder. Det er alt sammen med til, at de penge, vi hiver hjem på produktion og salg, kan være med til at udvikle det næste projekt, og tænde den næste kreative ild - i stedet for at pengene går til faste omkostninger”, siger Anders Kjærhauge.


Produktionen af von Trier-filmen The House That Jack Built har skæppet godt i kassen, og den store biografsucces med Flaskepost fra P fra 2016 har også givet penge på kistebunden. Førstnævnte har lige haft premiere herhjemme, og vil give et pænt beløb til Zentropa gennem det næste stykke tid – akkurat ligesom den næste Afdeling Q-filmatisering, Journal 64, som mere end 750.000 danskere indtil videre har indløst billet til.


”De store film, som tit sælger mange billetter, koster også mange penge at lave – von Triers film i sig selv koster det samme, som andre selskaber bruger samlet på et år, så der er selvfølgelig også brug for, at der kommer nogle penge den anden vej – og det gør der for det meste. Så er det min og ledelsens opgave at få de penge til at strække, så vi hele tiden har projekter på forskellige niveauer, og dermed en nogenlunde stabil indtjening. Det kan lyde kedeligt, men det er sådan, man driver sund forretning,” siger Anders Kjærhauge.


Et sundere Zentropa, men…
Zentropa er altså blevet en væsentligt mere fokuseret virksomhed gennem de sidste år. Og vel sundere ud fra et regnskabsmæssigt synspunkt. Men der er også en grænse for, hvor meget excel-arkene skal dominere på ledelsesgangene.


”Et stykke hen ad vejen er det rigtig godt, at vi er et mere fokuseret selskab, og fx har fået luget ud i de store, dyre og spændende indslag, men hvis vi er alt for fokuserede, risikerer vi at miste nye ideer og skæve indslag, som jo er det, vi lever af. Og det ville sgu være noget lort, hvis det skete,” slutter Anders Kjærhauge.


FAKTA OM ZENTROPA 2007-2018
•    2007: omkring 65 medarbejdere og 20 elever. 2018: omkring 38 medarbejdere og 15 elever.
•    I 2007 havde Zentropa en række selskaber indenfor artwork, dvd-produktion, udstyr, musik, dokumentar mv. De er alle afhændet/lukket, og i dag er der 4 driftsselskaber indenfor administration/jura/økonomi, produktion, efterarbejde og salg.
•    I 2007 var Zentropas årlige produktionsmængde omkring 4-6 spillefilm samt en række kortfilm og dokumentarfilm og TV. I 2018 er den 2-3 spillefilm, lidt tv og ingen kort- og dokumentarfilm.
•    I 2007 var Zentropas overskud ca. 11 mio. kr. og ifølge Anders Kjærhauge skal man i dagens filmmiljø være tilfreds, hvis man kan komme op over et rundt 0. I 2017 tjente Zentropa 4 mio. kr.

Medlemsportrætter er korte præsentationer af Producentforeningens medlemsvirksomheder, som bringes i nyhedsbrevet med mellemrum.