ForeningenNyhederKalenderVidenProducenternes PlanetMedlemslisteOverenskomster
 

Nyt medlem: Sonntag Pictures

05.07.2012 - 12:24

Der er nogle sindssygt dygtige dokumentarproducenter i Danmark. De fleste er kvinder, og de er en af grundene til den store succes, som dansk dokumentarfilm har opnået de sidste 10 år. Det siger Sara Stockmann, som med sit nye selskab Sonntag Pictures er månedens Nye Medlem i nyhedsbrevet.

Hvad er visionen for din virksomhed?
Det er et selskab, der fokuserer kræfterne omkring dokumentarfilm med et cinematografisk greb om virkeligheden og en stærkt distribution. Mit fokus er at fortsætte og optimere arbejdet med de dokumentarfilm, der appellerer til et bredt nationalt og internationalt tv-publikum, og med de større danske dokumentarfilm, der egner sig til det store lærred her til lands og i udlandet.
 

Hvor stammer navnet på din virksomhed fra?
Navnet stjæler lidt woman power fra Susan Sontag, og så er søndag jo den dag, hvor alle de bedste tanker kommer til én. Jeg fik navnet i ’gave’ fra en god og klog ven, og instruktør Kaspar Astrup Schröder har lavet logo.

Hvad er din seneste produktion – og hvorfor valgte du lige det projekt?
Min seneste store produktion er Armadillo. Den næste jeg har klar, er Cathrine Asmussens ’Drengelejren’, der følger 4 hårdt udsatte drenge på en sommerlejr. Filmen viser deres autentiske historier, udfoldet i en stærk og unik fortælling. Filmen bliver klippet færdig, så den er klar mod slutningen af 2012.

Hvad er du i gang med nu?
Det er svært at nævne et projekt frem for et andet, men jeg er længst med produktionen af en børnedokumentarserie til Ramasjang, som Kasper Astrup Schrøder instruerer. En serie om hvad der sker for hans 4 årige søn Storm, da familien flytter til Bangkok og Storm skal starte i thailandsk børnehave. Den skal sendes til efteråret på Ramasjang.

Hvad er den største udfordring for dit selskab lige nu?
Den største udfordring er at finde balancen i antallet af projekter. Som dokumentarproducer er du med fra start til slut i stort og småt. Du kører parløb med instruktøren - i perioder i tæt parløb. Jeg har sjældent oplevet en dokumentarfilm, der ikke i en periode havde brug for krisehjælp. Og de projekter hvor processen er problemfri, bliver sjældent de mest vellykkede film. Det kræver resurser, hvis tingene skal lykkes på et højt plan.

Hvad er den største udfordring for branchen generelt?
Den største udfordring for dokumentarbranchen er økonomien. På trods af gode fundingmuligheder fra dansk tv og DFI, så er økonomien i den enkelte film ofte så stram for producenten, at de resurser, der er kastet ind i projektet, ikke kommer tilbage til producenten. Vi skaber ofte optagelser i udviklingerne, som ikke rummer økonomi til producenten. Man har længe snakket om, at økonomien skal være bedre for producenterne - især under udvikling - men vi mangler at kunne mærke det. De dokumentarfilm, der har format til at nå et større dansk eller internationalt tv-publikum, kræver en massiv indsats af produceren. Både i forhold til udvikling, finansiering, produktionsledelse og distribution.

Hvad har været din største succes?
ARMADILLO er nok den største succes – både i forhold til kunstnerisk format, distribution og økonomi. Det var en ekstrem hård og interessant proces.

Og hvad var den mest fatale fiasko?
Min største fiasko er så hemmelig, at den med vold og magt skal presses ned i forglemmelsens store gab. Så den kommer ikke med i en nyhedsbrev til branchen;-) – det er én af den slags man kan grine af, når man er 107 år og resten af ens branchekollegaer allerede har sat træskoene.

Kan du sætte ét ord på hvad der gør branchen så fed?
Der kom en bølge omkring 2003-2004, som satte en ny dagsorden i dokumentarbranchen. Det var nærmest på samme tid, som gulddagene i spillefilmsbranchen var ved at dø ud. Det betyder blandt andet, at vi arbejder med de bedste filmklippere, manuskriptforfattere, fotografer, lyddesignere, komponister, og at instruktører bevæger sig mellem fiktion og dokumentar. Det er ikke second best at lave dokumentar. Det er hot shit;-) Der er ikke mange Fjäldræve tilbage på branchetræffet i Ebeltoft. Stilletterne har taget magten.

Fundamentet for en vellykket dokumentarfilm er i mine øjne et stærkt instruktør/producersamarbejde. Den garanti får du ikke som instruktør, fordi du går ind ad døren på et etableret selskab. Jeg tror, at instruktørerne ved, at de er sårbare i forhold til at finde det rette match på producersiden. Så jeg oplever, at selskabsforhold er mindre interessante og produceren mere central. Der er nogle sindssygt dygtige dokumentarproducenter i Danmark. De fleste er kvinder, og de er en af grundene til den store succes, som dansk dokumentarfilm har opnået de sidste 10 år. Vi har et godt netværk og er gode til at hjælpe hinanden.

Hvorfor har du valgt at lave dit eget selskab i stedet for at være ansat i et andet selskab?
Jeg har længe opereret ret autonomt – både i min tid som leder af Fridthjof Films dokumentar-afdeling og tidligere på Barok Film. Det gav ikke længere mening for mig at være en del af et andet selskab, og jeg fik lyst til at skabe mine egne rammer. Det har vist sig at være det rigtige.

Hvad er baggrunden for at du melder dig ind i Producentforeningen lige nu?
Jeg har lyst til at fortsætte i foreningens politiske arbejde på dokumentar-fronten, men har allerede haft god gavn af den juridiske sparring.