Danske indholdsproducenter i tal 2018

Nye tal: Indholdsproducenterne vokser, men taber omsætning

I dag lander Danske indholdsproducenter i tal 2018. Overordnet set viser billedet et erhverv, som har buldret frem siden 2009, hvor den første opgørelse blev lavet. De seneste to år har man dog set faldende omsætning, men vækst i antallet af virksomheder og ansatte.

Nye tal: Indholdsproducenterne vokser, men taber omsætning
I dag lander Danske indholdsproducenter i tal 2018. Overordnet set viser billedet et erhverv, som har buldret frem siden 2009, hvor den første opgørelse blev lavet. De seneste to år har man dog set faldende omsætning, men vækst i antallet af virksomheder og ansatte.
 

De danske indholdsproducenter leverer indholdet til store og små skærme over hele kloden. Dansk indhold er garant for kvalitet, og hele verden bruger deres tid på det, som producenterne laver – og derfor har indholdsproduktion erhvervsmæssigt et enormt potentiale.
Men hvordan går det så med virksomhederne bag de gode, danske film, spil og tv-produktioner? Ifølge Producentforeningens årlige opgørelse, Indholdsproducenter i Tal, er der grund til at være lettere bekymret på indholdsproducenternes vegne.


”Verden er ved at ændre sig, mediebilledet ændrer sig meget hastigt, og det kan man se i vores opgørelse. Vi oplever, at man i de forskellige underbrancher er ved at omstille sig til en virkelighed, hvor der skal nye forretningsmodeller til for at skabe en sund forretning – og vi kan se, at buen er spændt rent økonomisk, fordi omsætningen over hele linjen er faldende”, siger Jan Neiiendam, vicedirektør i Producentforeningen.


Fra 2016-17 faldt producenternes omsætning med 11,1 %, svarende til 473 mio. kr., så den nu ligger på 3,8 mia. kr. 

 
På trods af den faldende omsætning bliver der ved med at opstå nye virksomheder, ligesom antallet af årsværk er støt stigende. Det kan være et tegn på, at producenterne investerer egne penge i udvikling af virksomheden.


Forskelle i underbrancher
Samlet set er der kommet 43 nye selskaber til i 2017 i forhold til året før, men alle underbrancher har mistet omsætning. Kigger man på yderligere på underbrancherne film, spil, tv og reklame, er der forskelle i udviklingen fra 2016 til 2017. Spilbranchen oplever tilbagegang hos de 10 % mest indtjenende selskaber, men her ses en vækst i omsætning på 29 % hos de resterende selskaber. I filmbranchen går beskæftigelsen massivt frem med 46,4 % til trods for et markant fald i omsætningen på 13,8 %. TV-branchens omsætning falder i sammenligning med de andre brancher kun ganske lidt i 2017 (0,8 %) til 1,3 mia. kr. og lander dermed på samme niveau som i 2014. 


Læs hele Danske indholdsproducenter i tal 2018 her.


Nøgletal 2017
•    Der er 8,6 % flere virksomheder i 2017 end året før, svarende til 43 flere virksomheder
•    I 2017 består producenterne af 2.881 årsværk, 7,9 % flere end i 2016
•    Eksporten er stigende, også i 2016-17, og der eksporteres for samlet set 1,3 mia. kr, svarende til ca. 1/3 del af den samlede omsætning for danske indholdsproducenter.
•    Omsætningen falder med 11,1 % i 2017. Den samlede omsætning er dog stadig 16,3 % højere, end den var i 2014.


Nøgletal 2009-17
•    Antallet af virksomheder er steget med 75,4 % i perioden
•    Der er 61,4 % flere årsværk i 2017 end i 2009
•    Eksporten steg i perioden med 105,8 %
•    Omsætningen hos producenterne er 2009-17 steget med 72,5 %.