Jan Neiiendam præsenterer Vision Denmarks strategi.

Ny erhvervsalliance skal bringe Danmark i front indenfor digitalt visuelt indhold

Dansk, digital indholdsproduktion skal være en vækstindustri. I fredags fremlagde den nye erhvervsalliance, Vision Denmark, vejen dertil i en ny strategi, der skal skabe 2500 nye arbejdspladser og øge omsætningen med 3,8 mia. kr. i den digitale visuelle industri - bl.a. ved at tiltrække 1 mia. kr. i udenlandske investeringer.

I fredags d 19/1 lancerede den nye erhvervsalliance Vision Denmark sin strategi for, hvordan Danmark opnår en global førerposition indenfor udvikling, anvendelse og eksport af digitalt visuelt indhold.

Strategien blev præsenteret for erhvervsminister Brian Mikkelsen, Københavns kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld og hele den digitale visuelle industri ved et summit hos Nordisk Film i Valby med flere end 100 repræsentanter fra dansk film, tv, animation, spil og XR.

 

Øget omsætning og kapacitet
Alliancens centrale målsætninger er blandt andet at øge omsætningen med 3,8 mia. kr., skabe 2500 nye arbejdspladser og uddanne og kompetenceløfte 3.000 personer til at arbejde i den digitale visuelle industri og beslægtede industrier.

 

”Danmark har mere end 100 års erfaring med at skabe visuel historiefortælling og digitale oplevelser som f.eks. spillefilm, tv, drama og computerspil. Det giver os et unikt afsæt til at forbinde danske producenter med 7,5 mia. kunder over hele kloden, som brændende efterspørger visuelt indhold på deres små og store skærme. Vision Denmark vil forstærke branchen med ny viden, netværk, uddannelse og internationalt udsyn, og forene alle visuelle producenter i Danmark med andre brancher og nye teknologier,” udtaler Jan Neiiendam fra Vision Denmark.

 

Ambitionen er, at Danmark bliver et kraftcenter for digital visuel vækst. Et sted, hvor de mest originale idéer og produktioner skabes, opdages, hyldes og sælges til resten af verden.

 

Hvem er Vision Denmark?
Vision Denmark er etableret af organisationerne Interactive Denmark, Producentforeningen, Filmby Aarhus, Den Vestdanske Filmpulje, Copenhagen Film Fund, FilmFyn og The Animation Workshop/VIA University College. Erhvervsstrategien for digital visuel vækst i hele Dan- mark er desuden udviklet sammen med mere end 50 private brancherepræsentanter inklusive virksomhedsledere, investorer og eksperter fra andre digitale virksomheder. Vision Denmark inviterer i den kommende tid flere private og offentlige partnere til at indgå i og samarbejde med alliancen.

 

Læs hele strategien på www.visiondenmark.dk.