Hvorfor skal TV 2 sælges?

Et salg af TV 2 er blandt de mediepolitiske målsætninger i regeringsgrundlaget. Det var det også for 15 år siden, da kulturministeren hed Brian Mikkelsen, og dengang som nu står de af os, der beskæftiger os med tv-branchen, lidt undrende tilbage. For hvorfor er det lige, at TV 2 skal sælges?

Ved reklamefestivalen i Cannes i denne uge, Cannes Lions, har TV 2s fremragende imagefilm Alt det vi deler netop vundet en guldløve i Cyberkategorien. Filmen nøjes ikke med at fortælle om TV 2s værdier, nej, den får os til at mærke og føle, hvad det er det handler om: om fællesskab på tværs af forskelle. Noget, som er meget tæt på det, som vi i andre sammenhænge kalder public service. Filmen er et udtryk for, at det er vigtigt for TV 2 at være hele Danmarks tv-station, og filmens helt overvældende popularitet viser, at TV 2 og TV 2s værdier også er vigtige for danskerne. Og så er det bare, at vi spørger: Hvad er det, der gør, at en tv-station, der både klarer sig godt økonomisk – og vel at mærke på kommercielle vilkår – og som leverer public service og en tro på fællesskabet i en tid, hvor vi godt kan savne netop det, hvorfor er det, at den skal sælges? Et salg vil naturligvis indbringe staten nogle penge – ingen kan dog sige hvor mange, blandt andet fordi det afhænger af nogle retssager samt af hvilke forpligtelser, der følger med et salg. Men er det så vigtigt, at vi skal risikere at ødelægge noget, som fungerer rigtig godt?

TV 2 får ikke længere licens. Det holdt op allerede i 2004, og i dag er TV 2 finansieret via abonnement og reklameindtægter, men er fortsat underlagt en forpligtelse til at levere public service-indhold. Hvis vi fortsat vil have indhold, der kan leve op til de krav, der ligger i begrebet ”public service”, så er det nødvendigt at sætte regler op for hvor meget og hvordan. Det kommer ikke af sig selv. Det er helt afgørende, at DR er en rendyrket public service-station, men vi har kunnet se gennem de efterhånden mange år, hvor der har været to public servicestationer, at det er en kæmpe styrke at have ikke blot én garant for public service og det danske indhold, men to. Det gør programmerne bedre, og det giver en langt større diversitet og mangfoldighed i udtrykket.

En del af public serviceforpligtelsen for både DR og TV 2 er kravet om, at tv skal engagere sig i dansk film. Det betyder, at stort set alle de film, der bliver produceret i Danmark, har en stærk partner med på holdet, som kan sikre, at alle danskere får mulighed for at se filmene. Det betyder også, at dem, der laver filmene, har to steder at gå hen for at få filmen finansieret. To forskellige døre bag hvilke der sidder forskellige mennesker, som har forskellige holdninger til filmens indhold og udtryk og til hvad en god film er. Det er en helt fantastisk styrke for filmenes kvalitet og mangfoldighed, at magten til at beslutte hvilke film, der bliver realiseret og hvilke der ikke bliver til noget, ikke ligger hos én tv-station, men at der er to, som kæmper om at få fat i de bedste ideer og de stærkeste projekter.

Hvis TV 2 skal sælges så skal det være med sikkerhed for, at TV 2 fortsat er et kulturpolitisk fyrtårn. Sælg med public serviceforpligtelse og filmforpligtelse. Det kan godt være, at prisen for TV 2 bliver højere uden forpligtelser. Men prisen for os alle sammen bliver for høj, hvis TV 2 ikke længere skal være med til at garantere dansk sprog og kultur og være partner i dansk film.