Digital post for virksomheder

Alle virksomheder skal have en digital postkasse fra 1. november 2013, og man skal oprette en postkasse for hvert eneste cvr-nummer. Og den digitale postkasse er ikke det samme som e-boks.

Fra 1. november 2013 er det lovpligtigt for alle med et CVR-nummer at have en postkasse til Digital Post fra det offentlige. Det betyder, at man skal oprette en postkasse for hvert CVR nummer man har. Postkassen skal oprettes på Virk.dk/postkasse, og får samme status som den fysiske postkasse. I praksis betyder det, at det er virksomhedernes ansvar at læse ny post i postkassen.

I den Digitale Postkasse vil man fremover få meddelelser om f.eks. sygedagpenge, straffeattester, bilsyn og årsregnskab. Og den digitale postkasse er ikke det samme som e-boks, selv om der er en del fællestræk og selv om det fortsat er E-boks A/S, der leverer teknikken bag den digitale postkasse.

Man skal bruge en NemID medarbejdersignatur for at oprette postkassen, og man skal være oprettet som bruger på Virk.dk. Se mere om oprettelsen på Virk.dk

For privatpersoner træder kravet om at oprette en digital postkasse først i kraft fra 1. november 2014.