ForeningenNyhederKalenderVidenProducenternes PlanetMedlemslisteOverenskomster
 

Vækst i spilbranchen

31.10.2013 - 10:40

Uanset om vi måler på antal virksomheder, beskæftigelse i branchen eller på omsætningen, så er computerspilbranchen blevet markant større hen over de seneste år. Branchen består dog fortsat primært af små virksomheder, mens omsætningen især genereres i de få store selskaber. Det fremgår af Producentforeningens analyse Danske Indholdsproducenter i tal, som udkommer i slutningen af november. 

Den danske computerspilbranche består i dag af 145 virksomheder, der tilsammen beskæftiger 728 fuldtidsansatte, omsætter for 598 mio. kr og eksporterer for 415 mio. kr. Det viser Producentforeningens analyse Danske Indholdsproducenter i tal, som udarbejdes hvert år. Den fulde analyse udkommer i år i slutningen af november, men den del af analysen, som behandler computerspilbranchen, er klar allerede nu.

En procentvis stigning på 101% i antallet af virksomheder og 59% stigning i omsætning hen over årene 2009-12 er imponerende, og selv om branchen fortsat er lille og udgangspunktet for målingerne derfor er beskedent, så giver tallene grund til optimisme.

- Mere end en fordobling af antallet af virksomheder på blot fire år viser, at der er en sprudlende iværksætterånd blandt udviklere af computerspil, siger Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, der er brancheforening for blandt andre computerspilproducenter.
- Og det viser, at branchen har formået at omstille sig midt i en finansiel krise. Virksomhederne producerer alle typer spil, og tallene viser, at der er fokus på at drive en rentabel virksomhed.

En ambition for branchen som helhed er en konsolidering, således at der kommer flere store virksomheder i branchen. I 2012 var der blot en enkelt virksomhed, som beskæftigede flere end 50 ansatte, og det er for lidt i forhold til, at der i alt er 145 virksomheder.  Erhvervsudviklingsprojektet Interactive Denmarks mål er da også at skabe flere arbejdspladser samt at få flere danske virksomheder ind i solide vækstforløb.

Hertil kommer kulturaspektet:

- Producentforeningen vil helt konkret arbejde at få styrket spilstøtteordningen, der ud fra et kulturaspekt kan støtte udviklingen af spil, siger Klaus Hansen. Tallene fra Danske Indholdsproducenter viser, at branchen udmærket er i stand til at tjene penge, men en styrket spilstøtteordning vil give udviklerne mulighed for i højere grad at fokusere på at udvikle spilmediet kreativt.

Producentforeningens analyse Danske Indholdsproducenter i tal udarbejdes på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. Analysen er siden 2010 udkommet en gang om året og omfatter nu tal fra 2009 til 2012. Se alle analyserne på Producentforeningens hjemmeside.

Hent analysen her
 
Interactive Denmark afløser Computerspilzonen, der siden 2009 har været en af fire oplevelseszoner, nedsat under Erhvervs- og vækstministeriet. ID er stiftet som en selvstændig forening i samarbejde med Producentforeningen, CAT Science og Shareplay v. Aarhus Kommune, og foreningen støttes i 2013 økonomisk af Københavns Kommune.

For kommentarer: Direktør Klaus Hansen, Producentforeningen, kh@pro-f.dk, 2081 0959
Spørgsmål til analysen kan rettes til analysekonsulent Amalie Lyngbo Hjort, al@pro-f.dk